Norwegian foretager testflyvninger til Færøerne

Konkurrencen på flyvninger til Færøerne kan blive skærpet, når Norwegian om få måneder indleder testflyvninger til øerne. Det norske lavprisflyselskab vil teste baneforholdene forud for en eventuel ny rute. Det er dårligt nyt for Atlantic Airways, der om få dage får et nyt Airbus A319 fly.

I den nordlige del af Atlanterhavet mellem Skotland, Island og Norge ligger Færøerne med sine milde vintre og kølige somre. Skydannelser omkring de høje fjelde og tåge er hyppigt forekommende, og det omskiftelige vejr har gjort beflyvning af øerne vanskelig.

Dert afskrækker dog ikke det norske lavprisflyselskab Norwegian, dervil starte testflyvninger til lufthavnen Vágar på Færøerne. Efter planerne skal de første testflyvninger finde sted i april eller maj 2012. Det oplyser færøske medier.

Flere udtrykker forhåbninger om, at fornyet konkurrence kan sikre lavere billetpriser på flyture til og fra øerne.

Lufthavnen på Vágar blev i december 2011 udvidet fra 1.250 meter til 1.799 meter, men har historisk været en af de vanskeligste lufthavne at beflyve.

Lufthavnen blev etableret under 2. verdenskrig, hvor England havde brug for en lufthavn i Nordatlanterhavet. Resultatet blev anlæggelsen af en lufthavn på Vágar, hvor det første fly landede i efteråret 1942.

Maersk Air vandt anerkendelse

Efter krigens slutning ophørte næsten al flytrafik på øerne, men i perioden 1964-1968 befløj det nationale Faroe Airways på pladsen med tre DC-3. Da selskabet gik konkurs overtog SAS koncessionen.

Efterfølgende blev Færø-ruten koncessioneret af Danair og betjent af Maersk Air med Fokker Friendship F-27 med 44 sæder og en flyvetid på 3½ time hver vej.

Maersk Air ville gerne indsætte nye og større fly, men det var overordentligt vanskeligt at finde et jetfly, der kunne klare sig med Vágars korte landingsbane og de vanskelige indflyvningsforhold.

Derfor indsatte Maersk Air specialbyggede Boeing 737-200 Advanced på ruten med særligt kraftige bremser (heavy duty brakes). Maersk Air vandt hæder for sine flyvningertil lufthavnen.

I november 1987 blev Atlantic Airways oprettet som et færøsk flyselskab, der i det første år samarbejde med Cimber Air. Maersk Air ophørte på rutenfra Københaven i oktober 2004, hvorefter Atlantic Airways overtog helt.

Ubelejligt for Atlantic Airways

Mne nu kan konkurrencen på flyvninger til Færøerne altså blive skærpet når Norwegian indleder testflyvninger til øerne. Det norske lavprisflyselskabs muligeentre kommermeget ubelejligt for Atlantic Airways, der 22. marts får leveretet splinternyt Airbus A-319 fly, der vil øge selskabets kapacitet.

Leveringen af det nye Airbus A319 med særlige kortbaneegenskaber skal skabe nye muligheder for det færøske luftfartsselskab, der blandt andet isommersæsonen etablerer en direkte rute fra Vágar til Barcelona.

Vælger Norwegian også at udnytte de nye muligheder i den udvidede landingsbane, vil det skærpe konkurrencesituationen betydeligt.