(Foto: Norwegian )

Norwegian har kurs mod Dreamliner-eliten

Med en ny aftale om leasing af tre Boeing 787 Dreamliner-fly har Norwegian udsigt til at blive blandt verdens 20 største operatører af drømmeflyet.

Norwegians første år som operatør af Boeing 787 Dreamliner-fly har langt fra været uproblematisk. Først blev leveringen af de to første fly udskudt med adskillige måneder som følge af den globale ”grounding” af flytypen på grund af batteriproblemer. Derefter løb selskabet ind i en stribe af tekniske vanskeligheder, som medførte massive forsinkelser og mange aflyste flyvninger. I sidste ende var man nødt til at tage et fly helt ud af produktion i flere uger for at få bugt med problemet.

Men det har ikke fået selskabet til at miste troen på, at flyet fortsat er altafgørende for, at Norwegians satsning på langruteflyvninger bliver en succes. Drømmeflyets brændstofeffektivitet og lave driftsomkostninger er alfa og omega for at satsningen bliver en succes. Og derfor fortsætter Norwegian med at indgå aftaler om køb eller leasing af Boeing 787 Dreamlinere.

Onsdag kunne selskabet således offentliggøre en ny aftale om leasing af tre Boeing 787-9 Dreamlinere til idriftsættelse i 2016 og 2017. Kombineret med de eksisterende leverede og bestilte fly vil det i 2018 bringe Norwegian op på at operere 17 Dreamliner-fly i 2018.

Dermed bliver selskabet med stor sandsynlighed blandt de 20 største operatører af denne flytype. Den største operatør i dag er japanske ANA med 27 Dreamlinere i drift og yderligere 39 bestilte fly. På sigt forventes Etihad fra oliestaten Abu Dhabi ved Den Persiske Golf at blive den største operatør af Boeing 787’ere.

Flere passagerer
De tre nye fly bliver Boeing 787-9 versionen, der er en ny og længere udgave af flyet end den traditionelle 787-8. Den nye version forventes i drift hos den første kunde senere i år. Norwegian har fem 787-8 i drift og yderligere tre på vej. Derudover har selskabet seks Boeing 787-9 på vej sammen med de tre fly fra den nye aftale.

Boeing 787-9 forventes at kunne tage 20 procent flere passagerer end sin lillebror og bruge otte procent mindre brændstof per sæde.

Med de i alt 17 Dreamlinere vil Norwegian blive Nordens største operatør af langdistancefly, da SAS i dag har 12 langdistancefly i drift. SAS har købt nye fly til levering i 2015 og 2018, men de skal efter planen primært erstatte eksisterende Airbus A340-fly. Norwegians Dreamlinere vil dog med stor sandsynlighed ikke alle sammen skulle betjene nordiske lufthavne. Selskabet starter allerede senere i år de første langdistanceruter fra London Gatwick til USA. Og med besætningsbaser i USA og Asien er selskabet i stand til at flyve til en hvilken som helst destination i Europa.