Norwegian har strammet gebyrskruen

Norwegian har i stilhed valgt at forhøje selskabets gebyrer for bagage og sædereservation. Det skete i slutningen af marts måned. Nu koster det mellem 50 – 80 kr. pr. strækning henholdsvis at indchecke bagage samt reservere sæde i flyet.

Indtægter fra salg af tillægsydelser er livsvigtige for lavprisflyselskaberne. Disse indtægter kaldet “ancillary revenues“ udgør en stigende del af indtægtsgrundlaget hos især lavprisflyselskaberne. Principielt ligger hele selskabets overskud heri. Således også hos lavprisflyselskabet Norwegian.

I 2009 steg salget af tillægsydelserne med 45 %, således at Norwegian havde en indtægt på tillægsydelser på 73,4 norske kroner pr. passagerer mod kun 50,7 norske kroner året før. Samlet gavet det i 2009 en årligtindtægt på næsten 789 mio. norske kroner. Det er ca. 11 % af selskabets omsætning, men mere end det samlede overskud, der i 2009 beløb sig til 623 mio. norske kroner før skat.

Norwegian har i al stilhed pr. 18. marts hævet selskabets gebyrer for henholdsvis indcheckning af bagage samt reservation af sæde. I dag koster det således 50 kr. pr. strækningen at indchecke bagagen på dansk indenrigs. Der skal betales 60 kr. til en storby samt 80 kr. til Middelhavs-destinationerne og Dubai.

Præcis samme beløb skal betales pr. strækning, hvis man ønsker at reservere et sæde. Den seneste prisstigning var på 10 kr. fra tidligere 40 kr. til nu 50 kr. for bagage på dansk indenrigs. En stigning på ikke mindre end 25 %, men som helt sikkert vil skæppe godt i kassen, når man tager højde for den store passagervolumen.

Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen bekræfter, at selskabet har justeret gebyrerne. “Vi har sat priserne ned ogforetaget en justering på nogen af de valgfrie tillægsydelser. Men Norwegian er stadig billigst på 15 ud af 20 ruter i henhold til Dansk Flyprisindex.“

Gebyrstigningen er for nylig blevet diskuteret flittigt i flere grupper på nettet. En bruger forsøger at indramme hele debatten med dette udsagn: “Norwegian nærmer sig SAS i pris og Ryanair i gebyrer“.

Så galt fat er det dog ikke endnu. Men ingen tvivl om, at tillægsydelserne er livsvigtige for såvel Norwegian som en lang række andre lavprisflyselskaber.