Koncernchef Bjørn Kjos fra Norwegian (Foto: Norwegian/PR)

Norwegian vil have dansk hjælp til Ruslands-flyvninger

Den danske regering skal hjælpe med at skaffe overflyvningstilladelse i Rusland, hvis der for alvor skal flyves turister ind til Danmark, pointerer Norwegians topchef.

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos udtrykker tilfredshed med erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsens strategi for at tiltrække endnu flere turister til Danmark, som blev præsenteret mandag.

”Jeg er meget positiv over for den indsats, den danske erhvervs- og vækstminister lægger i arbejdet med at gøre Danmark til et endnu mere attraktivt land at besøge for udenlandske turister. Derudover glæder jeg mig over den danske regerings arbejde med en decideret luftfartsstrategi, som blandt andet har fokus på at tiltrække nye, internationale ruter. Dette matcher godt med vores ambitioner for det danske marked i fremtiden,”siger Bjørn Kjos.

Luftfartsstrategien præsenteres i starten af 2017 af Troels Lund Poulsens ministerkollega Hans Christian Schmidt, der er transport- og bygningsminister. Strategien har til opgave at trække flere internationale ruter til København og styrke Københavns Lufthavns position som skandinavisk knudepunkt for luftfartstrafikken.

Lige vilkår
Norwegian vil gerne hjælpe til med at tiltrække flere ruter. Hvis de lige kan få ændret nogle ting først.

”Fra København ser vi interesseret på nye destinationer både mod øst og vest. Men for at vi kan åbne nye ruter østover, må vi have de samme rettigheder som vores konkurrenter, hvilket ikke er tilfældet i dag. Med politisk hjælp til at sikre lige konkurrencevilkår kan vi bidrage til at øge tilgængeligheden og bringe mange flere turister til Danmark, som er en del af ministeriets målsætninger,” siger Kjos.

Han henviser blandt andet til trafikrettigheder til at flyve fra Danmark til blandt andet Tyrkiet og Rusland, som SAS har qua selskabets fællesskandinaviske driftstilladelse, der dækker både Norge, Sverige og Danmark. Norwegian har ingen dansk driftstilladelse og kan derfor ikke flyve til de lande, som Danmark har særlige bilaterale trafikaftaler med. Desuden kunne Norwegian godt tænke sig myndighedernes hjælp til at indhente en tilladelse hos de russiske myndigheder til at flyve over Rusland mellem Europa og Asien.

Lokal vækst og jobskabelse
Udover at nye, direkte ruter ud af Danmark betyder øget tilgængelighed for danske passagerer, skaber de også en stor lokal værdi, idet mange turister vil få muligheder for at besøge landet.

Norwegian flyver i dag mere end 60 ruter ud af Danmark herunder ti langdistanceruter til destinationer i USA, Asien og Caribien. I forrige uge lancerede Norwegian en direkte rute til San Francisco/Oakland – en rute som en analyse fra DAMVAD Analytics har vurderet til at bidrage med 42 millioner kroner til Danmarks BNP.

Mange hundredtusinder udenlandske passagerer rejser årligt med Norwegian til Danmark. Bare siden opstarten af Norwegians langdistanceruter mellem Danmark og USA har omkring 400.000 amerikanske turister allerede rejst til Danmark, hvilket bidrager til øget vækst og jobskabelse lokalt.

”Mange amerikanere vil besøge de største europæiske metropoler som London, Paris og Rom, men det er helt tydeligt, at USA-ruterne til København er godt fyldte med turister, der vil opleve Københavns gastronomi, design og seværdigheder. På mange ruter fra USA til Skandinavien ligger vi i øjeblikket på godt 30 procent amerikanske rejsende, mens vi på enkelte vestkyst-ruter er helt oppe på omkring 50 procent amerikanere. Det bidrager til vækst og jobskabelse i Danmark,” understreger Bjørn Kjos.

 

 

Relaterede artikler:

Ny Ruslands-aftale kan skabe Asien-vækst i CPH

Norwegian vil have flere USA-ruter fra CPH

SAS: Norwegian kan bare etablere sig i Danmark

Norwegian: Vi er også et skandinavisk selskab