Norwegians Boeing 737-800 i Billund Lufthavn.

Norwegian indgår aftale med Lufthansa-selskab

Norwegian og Lufthansa Technik har underskrevet en omfattende aftale om serviceeftersyn af motorerne på flyselskabets Boeing 737-800-fly.

Samarbejdet mellem Norwegian og Lufthansa Technik forlænges nu, efter de to parter i mandags satte deres underskrifter på en ny aftale.

Den underskrevne kontrakt er en udvidelse af den eksisterende såkaldte Total Engine Support-aftale (TES). Aftalen handler om, at Lufthansa Technik i de næste fem år vil lave omfattende vedligehold af CFM56-7B-motorerne, som sidder på Norwegians nuværende flåde på 115 Boeing 737-800-fly.

Lufthansa Technik forpligter sig til at foretage alle planlagte og uplanlagte værkstedsbesøg på selskabets store CFM56-motorværksted i Hamborg, Tyskland. Den nye kontrakt indebærer også motorleasing, så Norwegian i spidsbelastningsperioder vil kunne leje reservemotorer frem for at købe dem selv.

Fundament for fremtiden
Kontrakten for de næste fem år indeholder desuden blandt andet regelmæssig brug af Lufthansa Techniks Cyclean Engine Wash og ‘on-site’-tjenester som Airline Support Team (AST).

“Vi er meget glade for at have underskrevet denne kontrakt, som udgør det fælles fundament for et vellykket fortsat samarbejde med Lufthansa Technik. Tidligere har vi altid været i stand til at stole på deres service, der garanterer os den højeste tekniske pålidelighed, vi har brug for til vores krævende flyoperationer,” siger Asgeir Nyseth, operativ direktør i Norwegian, i forbindelse med kontraktunderskrivelsen i flyselskabets hovedkontor i Oslo.

Lufthansa Technik ser frem til at fortsætte samarbejdet med Norwegian i de kommende fem år.

“Kontrakten med Norwegian er et konkret bevis på vores evner. Den stærke kombination af højtydende værkstedsbesøg og vores omfattende motorudlejning sikrer maksimal tilgængelighed og pålidelighed for vores langvarige kunde i et dynamisk marked,” siger Johannes Bussmann, administrerende direktør i Lufthansa Technik.

Motorproblemer på Dreamliner-flåde
Lufthansa Technik har sørget for vedligehold af Norwegians CFM56-7B-motorer, lige siden flyselskabet introducerede Boeing 737-800 i flåden i 2008. Det tyske selskab foretager desuden også omfattende vedligeholdelse af selve kroppen på Norwegians fly.

Tilbage i foråret i indeværende år havde Norwegian problemer med sine Rolls-Royce-motorer, som sidder på mange fly af typen Boeing 787 Dreamliner. Flyselskabet skulle således sende 15 af sine Dreamliner-fly til ekstraordinær motorinspektion hos den britiske motorproducent, da der var en potentiel sikkerhedsrisiko forbundet med denne type motor.

I juni meddelte Rolls-Royce endvidere, at der foruden den såkaldte Package C-versionen af motoren, nu også var problemer med Package B-versionen. Det betød, at endnu flere fly måtte tages ud til værkstedsinspektion.

 

Relaterede artikler:

Norwegian skal opgradere motorer på 21 fly

Norwegian fortsætter wetlease af langdistancefly

Flere problemer med Rolls-Royce-motorer

Norwegian indsætter Boeing 747 til New York

Norwegian ramt af motorproblemer