Norwegian indleder sin internationale styrkeprøve

Norwegian åbner i denne måned selskabets nye base i London Gatwick Airport. Inden udgangen af oktober vil der være 160 ugentlige afgange til 21 destinationer fra den britiske lufthavn.

Det nordiske marked er ikke længere stort nok for det norske lavprisflyselskab Norwegian. For at kunne fastholde en konkurrencedygtig position mener koncernchef Bjørn Kjos, at det er nødvendigt indenfor de kommende 10 år at beskæftige omkring 200 fly.

Det kræver en ekspansion til andre markeder, da det nordiske marked ikke har en størrelse, der kan rumme så store ambitioner.

Derfor åbner Norwegian i løbet af april måned en base i London Gatwick Airport, hvor der i første omgang skal beskæftiges tre fly. Dermed får Norwegian adgang til et markedsområde, der omfatter 12 mio. mennesker indenfor en transporttid på en time fra lufthavnen, der ligger omkring 45 kilometer syd for den britiske hovedstad.

Ruter til Sydeuropa
I første omgang er det ruter til Sydeuropa der satses på. Der er alene syv spanske destinationer på programmet, henholdsvis Lanzarote, Gran Canaria og Tenerife på De Kanariske Øer, feriøen Mallorca samt Málaga, Alicante og Barcelona på fastlandet.

Heruodver er der ruter til Kroatien, Portugal, Italien og Frankrig. Samlet bliver det til 12 nye ruter fra Gatwick til Sydeuropa samt en enkelt rute til Tromsø i Nordnorge.

Ikke nok med det. Norwegian øger også frekvenserne fra London til de skandinaviske hovedstæder. Ruten London-Stockholm øges fra tre til fem daglige afgange, mens Norwegian øger fra tre til fire afgange mellem London og Oslo. Derimod er situationen uændret fra London til København, hvor der stadig vil være tre daglige afgange.

“Det er et spørgsmål om kapacitet, og lige nu vurderer vi, at tre daglige afgange svarer fint til efterspørgslen i det danske marked,“ forklarer presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian i Danmark.

På ruten mellem London Gatwick og København har Norwegian nemlig konkurrence fra britiske easyJet, der flyver fire gange dagligt på ruten. En konkurrencesituation der ikke findes tilsvarende i Oslo og Stockholm.

Mini-hub i Gatwick
Selv om Norwegian er et punkt-til-punkt lavprisflyselskab, har man alligevel valgt at tilbyde transferbilletter via Gatwick. Således tilbyder Norwegian billetter fra København til de spanske destinationer med flyskifte i London. Noget som typisk er forbeholdt netværksselskaberne.

“Netop de spanske ruter er meget attraktive over sommeren, og for at kunne give et bredere tilbud har vi åbnet for transfer-muligheden for de passagerer der måtte ønske dette,“ siger Johan Bisgaard Larsen.

Norwegian etablerede sig i Gatwick Airport i 2009, hvor selskabet udbød op til 99 afgange om ugen. I slutningen af sommertrafikprogrammet i år når man op på 160 ugentlige afgange, hvilket understreger væksten samt Norwegians betydning for Gatwick Airport.

“Det glæder os, at Norwegian har valgt London Gatwick som selskabets britiske base. Siden starten med ganske få ruter i begyndelsen af 2009 har Norwegian sidenhen ekspanderet voldsomt og kan nu tilbyde en bred vifte af forretnings- og fritidsdestinationer til passagererne. Vi ser frem at arbejde tæt sammen med Norweigan, når selskabet fortsætter med at åbne ruter til Europa og videre ud i verden,“ siger Stewart Wingate, der er CEO hos London Gatwick.

Styrkeprøven
På de 12 nye ruter fra Gatwick skal Norwegian flyve i direkte konkurrence med det britiske lavprisflyselskab easyJet samt på en del af ruterne med Monarch Airlines og British Airways.

I konkurrencen kommer Norwegian til at måle sig direkte med easyJet, der har omtrent samme omkostningsniveau. Men det bekymrer ikke Norwegians koncernchef Bjørn Kjos, der kender easyJet fra Københavns Lufthavn, hvor der allerede i dag konkurreres på ruter til Berlin, London, Milano og Paris.

For Bjørn Kjos handler Gatwick-satsningen ikke alene om de korte europæiske ruter.Agendaen er også at sikre fødetrafik til de interkontinentale ruter til Bangkok, New York og Fort Lauderdale, der vil blive etableret i løbet af året.

“Ved at etablere en base i London vil Norwegian blive positioneret til at møde den fremtidige konkurrence på de korte ruter indenfor Europa. Det vil også sætte os i stand til bedre at kunne møde den direkte konkurrence fra asiatiske og europæiske flyselskaber på langdistancemarkedet, som vi tager hul på i dette forår. Vækst og volumen er nødvendig for at kunne forblive konkurrencedygtige i luftfartsindustrien,“ siger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i en kommentar til satsningen i London Gatwick Airport.