Norwegians Boeing 787-8 Dreamliner i Købehavns Lufthavn.

Norwegian justerer USA-fartplaner

Norwegian ændrer i vintertrafikprogrammet fartplanen, så der bliver to timers turnaround i de amerikanske lufthavne. Dermed erkender flyselskabet indirekte, at nogle af de mange forsinkelser skyldes et for stramt trafikprogram.

Siden Norwegian for mere end et år siden debuterede i langdistancemarkedet, har flyselskabet i perioder været ramt af massive forsinkelser på ruterne til USA og Asien.

Norwegian har selv peget på, at det er fejl ved de nye Dreamliner-fly samt manglende erfaring hos de flyingeniører og teknikere, der har været tilknyttet det “Gold Care“ serviceprogram, som Norwegian abonnerer på hos Boeing.

Derimod har flyselskabet gentagne gange afvist, at trafikprogrammet har været for stramt, hvilket har medvirket til at skabe en del af de mange forsinkelser.

Men nu lader det til, at Norwegian indirekte indrømmer, at selskabet har taget fejl. I vintertrafikprogrammet har lavprisflyselskabet nemlig valgt at øge turnaround-tiden i de amerikanske lufthavne fra 90 minutter til 120 minutter. Dermed kommer Norwegian op på side af de fleste andre flyselskaber, der typisk har 120 minutters turnaround.

Ændringerne finder sted i Fort Lauderdale, Oakland og Orlando, mens Los Angeles allerede er blevet reguleret til 120 minutter.

Plads til forbedringer
Hos Norwegian bekræfter selskabet, at man går fra 90 til 120 minutters turnaround på nogle af de amerikanske destinationer. Der vil dog fortsat være tre timers turnaround i Bangkok samt 90 minutter i New York-JFK.

“Vi har konstatereret, at der er plads til forbedringer. Det gør vi bedre med en to timers turnaround, selvom de hidtidige forsinkelser bunder i mange forhold, der ikke nødvendigvis har noget med turnaround-tiden at gøre,“ siger Norwegians danske presse- og markedschef, Johan Bisgaard Larsen, til CHECK-IN.dk.

At Norwegian ikke samtidigt ændrer turnaround-tiden i New York-JFK bunder ikke i ubetinget tilfredshed med operationen til den amerikanske millionby. Det kan nemlig også skyldes andre forhold.

“Turnaround-tiden afhænger også af de slots, (start- og landingstidspunkter, red.), som vi kan få i de enkelte lufthavne,“ tilføjer pressechefen.

På trods af, at Norwegian fra begyndelsen vurderede, at selskabet kunne vende et 291-sæders Dreamliner-fly 25 procent mere effektivt end de etablerede langdistanceflyselskaber, er det svært at få selskabet til at erkende, at man muligvis har taget fejl. Der bliver stadig langet ud efter den amerikanske flyproducent, Boeing Commercial Aircraft.

“De turnaround-tider vi hidtil har arbejdet med, har været clearet med Boeing og har været tilrettelagt i forhold til, hvad vi mente kunne lade sig gøre,“ siger Johan Bisgaard Larsen.

Millionkrav venter
Norwegian kan risikere at blive mødt med et trecifret millionkrav fra mange af de flypassagerer, der har været forsinket på langdistanceruterne.

Hidtil har Norwegian henholdt sig til, at mange af forsinkelserne skyldes forhold, som er udenfor flyselskabets kontrol. Men det argument vil blive væsentligt svækket, når Norwegian vælger fra vintertrafikprogrammets begyndelse at øge turnaround-tiden i de amerikanske lufthavne.

Dermed har den svenske flyretsadvokat Stephan Eriksson tilsyneladende fået mere skyts til de søgsmål, der er undervejs som følge af, at Norwegian i mange tilfælde har nægtet at betale kompensation ved forsinkelser.

“Norwegian fortsætter med at skylde skylden på flyproducenten Boeing og ser ud til at ignorere deres forsinkede passagerers erstatningskrav. Så vi fortsætte de igangværende sager, indtil de betaler.“ sagde Stephan Eriksson for et par uger siden.

Det svenske transportklagenævn oplyser, at ud af samlet 349 sager i år handler 150 om forsinkelser på Norwegians langdistanceruter.