Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner.

Norwegian klar med stor Dreamliner til maj

Der bliver plads til 53 flere passagerer, når Norwegians otte Dreamlinere får den første større Dreamliner-søster.

Norwegian har så stor succes med sine langdistanceruter, at selskabet ikke længere vil have grundmodellen af Boeings Dreamliner-fly, 787-8. Efter en række indkøringsvanskeligheder er selskabets nuværende otte fly af den type i nogenlunde stabil drift.

Norwegian har bestilt i alt yderligere 30 Dreamlinere, men det bliver alle i den længere 787-9 version. Og nu har Norwegian sat dato på hvornår man første gang forventer, at selskabets første eksemplar af den større Dreamliner bliver sat i kommerciel drift.

Datoen hedder foreløbig den 14. maj. Her vil flyet lette fra Oslo Gardermoen og sætte kursen mod Bangkok.

Med sin 6,1 meter længere krop kan 787-9 flyve 53 flere passagerer end 787-8-maskinen. Norwegians version af 787-9 Dreamliner har 344 sæder, hvoraf 35 er i Premium og 309 i Economy.

Overhalet indenom
Air New Zealand var i juli 2014 det første selskab i verden til at modtage en Boeing 787-9 Dreamliner. Japanske ANA nåede dog at overhale dem indenom og blive det første selskab til at indsætte flyet i kommerciel drift.

Boeing har en endnu længere version af Dreamlineren i pipelinen. Den hedder 787-10 og skal efter planen være 68,3 meter lang. Det er henholdsvis 11,6 og 5,5 meter længere end sine søsterfly. Alle tre versioner har et vingefang på 60,1 meter.

787-10 er stadig på tegnebrættet og forventes leveret fra 2018 med Singapore Airlines som første bruger af flyet.