Norwegian-fly ved gate i Oslo Lufthavn. (Foto: Kristin S. Lillerud)

Norwegian lader tusindvis af passagerer i stikken

Norwegian måtte i weekenden aflyse omkring 30 flyafgange på grund af mangel på fly og besætninger. Flere tusinde passagerer måtte selv arrangere anden transport.

Forestil dig, at du skal rejse fra København til Athen en lørdag eftermiddag kl. 15.05. Da du vågner lørdag morgen, er der tikket en SMS ind i løbet af natten med en besked om, at flyet er aflyst, og at du selv må finde ud af at købe en flybillet med et andet flyselskab, hvis du vil afsted på ferie som planlagt. Herudover skal du også selv lægge penge ud for de nye flybilletter, uden at vide hvornår du får pengene ind på kontoen igen.

Dette scenario var en realitet for de passagerer, der i lørdags havde billet med Norwegian til flyvningen mellem København og Athen på rutenummer DY3374. Det norske lavprisflyselskab havde en akut mangel på piloter som følge af sygemeldnger, og derfor måtte man i løbet af weekenden aflyse omkring 30 flyafgange til og fra Skandinavien samt på indenrigsruter i Norge.

Normalt vil Norwegian forsøge at afhjælpe situationen ved at indleje fremmed kapacitet eller sende passagerer afsted den efterfølgende dag. I forvejen er der i øjeblikket indlejet fly fra en halv snes flyselskaber, for at Norwegian kan få sommertrafikprogrammet til at hænge sammen. Men på grund af højsæsonen er mange fly udsolgt, ligesom det er vanskeligt at finde ledig flykapacitet i de store weekender i højsæsonen. Dermed blev det nødvendigt at lade en stor del af de op imod 5.000 berørte passagerer i stikken.

Det ramte ikke alene rejsende fra de skandinaviske lufthavne, der skulle sydpå. Også Norwegian-flyvninger fra udlandet til Skandinavien blev berørt, og omkring 1.500 rejsende fra destinationer som Athen, Málaga, Nice, Pisa, Pristina, Sarajevo, Split, Stettin og Varna blev overladt til sig selv uden at kunne komme hjem.

Strid om fridagsaftale
Det er en konflikt mellem piloterne og Norwegian knyttet til en aftale om overtid og køb og salg af fridage, der har udløst aflysningerne. Aftalen er blevet opsagt med virkning fra den 1. juli, således at Norwegian ikke havde muligheder for at købe fridage tilbage fra piloterne. Dette faldt sammen med, at flere piloter end normalt meldte sig “unfit for flight” både fredag og lørdag.

“De ansatte har hidtil fået tilbudt en godt betalt ekstravagt, og selskabet har dermed fået afviklet travle perioder som tilfældet er med denne måned. Parat (piloternes fagforbund, red.) opsagde denne aftale midt i en overenskomstperiode, hvilket kom som en overraskelse for os. Vi kan ikke ansætte flere piloter om sommeren, end vi har job til gennem hele året, så derfor har denne aftale været god for selskabet og god for de ansatte, som har haft muligheden for at tage nogle flere vagter,” siger Norwegians pressekontakt Astrid Mannion til CHECK-IN.dk.

DRF: Helt uacceptabelt
Uanset årsagerne til forsinkelserne møder Norwegian kritik for håndteringen af situationen.

“Det er helt uacceptabelt. Man skal ikke bede passagerer om selv at sørge for at komme afsted. Selskabet har en forpligtelse til selv at gøre det via egen organisation eller ekstern hjælp,” siger administrerende direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) til CHECK-IN.dk. “Der foreligger efter min opfattelse ikke, hvad man kalder umulighed. Når der er ledige billetter i markedet, er det en driftsrisiko man påtager sig, hvis man planlægger med at købe de ansatte fri til at komme på arbejde.”

Hos Norwegian mener man, at der er gjort, hvad der er muligt for at hjælpe de berørte passagerer, og at en del af de 4.500 passagerer, der blev ramt af aflysninger, blev hjulpet med rejsealternativer.

“Det er klart, at vi har en forpligtelse til at hjælpe vores passagerer – vi ser efter forskellige alternativer til berørte passagerer, mens nogle har valgt at finde egne alternativer. Men det er højsæson med mange udsolgte fly både hos os og andre flyselskaber, så de alternativer vi kan tilbyde er desværre ikke så gode, som vi kunne ønske. Vi har et døgnåbent kundecenter, men i perioder har der været stor belastning på telefonen,  hvilket vi beklager. Når det gælder rettigheder følger vi de generelle regler på området, (EU261/2004-forordningen, red.) og tilbyder eksempelvis hotel, mad og andre udlæg, som falder ind under dette. Herudover køber vi billetter til andre selskaber i det omfang, at vi har kunnet finde det,” siger Astrid Mannion.

Det var ikke blot mangel på besætninger, der skabte problemerne for Norwegian. Et af selskabets Boeing 737-fly måtte i fredags ved middagstid sikkerhedslande i Københavns Lufthavn undervejs fra Stockholm til Nice, da en ovn i forreste del af flyets kabine pludselig udviklede røg. Flyet – med registreringen LN-DYU – kom først på vingerne igen sent lørdag aften, hvorfor det manglede i lørdagstrafikken.

FAKTA

SMS fra Norwegian til passagerer på DY3374. Tilsvarende besked blev sendt til passagererne på de øvrige aflyste flyvninger i weekenden.

2 jul 2016 00:25. Norwegian regrets to inform that DY3374 at 02.07.2016 15:05 is cancelled. We are experiencing difficulties arranging alternative transport because of limited capacity. Passengers can make their own alternative transport arrangements and will be reimbursed by Norwegian if the original receipt can be provided. Please be informed that you are obliged to find the cheapest alternative possible.