Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn.

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

Fra den 29. oktober bliver konkurrencen mindre på ruterne mellem København og Berlin. I dag flyver både easyJet og Norwegian til Schönefeld-lufthavnen ved Berlin, men om få måneder bliver det britiske lavprisflyselskab alene om fra København at betjene den store lavpris- og charterlufthavn i den tyske hovedstad.

Det bliver konsekvensen af, at Norwegian lukker sin rute fra København til Berlin-Schönefeld. Hidtil har det norske lavprisflyselskab betjent ruten året rundt med seks ugentlige aftenrotationer. Men til oktober er det slut efter seks år. Ruten blev oprindeligt åbnet den 8. december 2011 med fire ugentlige afgange.

“Vi evaluerer løbende vores rutetilbud og tilpasser i forhold til, hvor vi oplever størst efterspørgsel. I denne forbindelse har vi valgt ikke at videreføre Berlin-ruten i det kommende vinterprogram. I stedet vil vi øge kapaciteten andre steder i netværket, hvor vi mærker større interesse. Om Berlin-ruten vender tilbage, er endnu for tidligt at sige,” siger Daniel Kirchhoff, informationschef fra Norwegian i Danmark, til CHECK-IN.dk.

Generelt set har Norwegian svært ved at konkurrere på Berlin-ruterne, hvor både easyJet og Ryanair er hårde konkurrenter. Ved starten af sommertrafikprogrammet blev ruterne til Berlin fra London-Gatwick og Trondheim også lukket ned, men Norwegian fastholder indtil videre flyvningerne fra Stockholm, Oslo, Bergen og Stavanger.

Trafikken er svagt nedadgående
Når Norwegian fjerner seks ugentlige afgange fra CPH-ruten til Schönefeld-lufthavnen, bliver konkurrencepresset reduceret. I det kommende vintertrafikprogam vil easyJet flyve 12 gange om ugen, mens airberlin og SAS vil flyve henholdsvis 28 og seks gange om ugen til Tegel-lufthavnen i Berlin.

Med Norwegians exit fra Berlin-ruten kunne det åbne mulighed for, at Ryanair i stedet vil flyve fra Berlin til København. Det irske lavprisflyselskab har i dag en base i Scönefeld-lufthavnen med 47 ruter, over 300 ugentlige afgange og 10 fly.

Generelt er trafikudviklingen fra København til Berlin svagt nedadgående. I første halvdel af 2017 var der samlet 318.780 passagerer, der benyttede de nuværende fire flyselskaber mellem København og Berlin, og det var 10.595 færre end samme periode året før, hvilket svarer til en tilbagegang på 3,2 procent.

 

Relaterede artikler:

Berlin-lufthavne passerer 33 mio.

Norwegian ekspanderer i Tyskland

Airberlin på vej mod 500.000 passagerer i Danmark

Ryanair åbner Berlin-base

x

Læs Også

Kinesere planlægger nordisk invasion

Seks kinesiske flyselskaber ønsker at åbne i alt syv nye ruter til de nordiske hovedstæder i løbet af 2018.

Sønderborg Lufthavn skal bruge 410 mio. kroner

Politikerne i Sønderborg Kommune skal i 2018 tage stilling til en investerings- og tilskudsplan for den lokale lufthavn til et samlet beløb på 410 millioner kroner frem til 2035.

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Der er ikke udelt begejstring for det nye takstudspil fra Københavns Lufthavn. Ryanair mener, at takstrabatterne favoriserer SAS, mens Norwegian er afventende.

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.