Norwegian øger flyordre hos Boeing

Det norske lavprisflyselskab Norwegian har indgået aftale med Boeing om levering af yderligere 15 eksemplarer af Boeing 737-800 flyet. Det bringer det samlede antal op på 63 eksemplarer,og allerede i 2012 vil Norwegian kunne operere en enhedsflåde af moderne og brændstoføkonomiske Boeing 737-800.

Norwegian har indgået aftale med Boeing om køb af yderligere 15 nye fly af typen Boeing 737-800 med levering i perioden 2014 til 2016. Tidligere har Norwegian købt 48 nye 737-800-fly hos Boeing, som leveres frem til 2014. Nu øges ordren markant.

“Nye fly er en win-win-situation med hensyn til passagerkomfort, miljø, og for at selskabet skal have en omkostningseffektiv drift. Det er billigere at eje end at leje, og nye fly er selve grundlaget for en omkostningseffektiv drift i mange henseender. Vi bestiller disse fly allerede nu for at sikre vores leverancer i fremtiden. Boeing 737-800 er et meget attraktivt mellemdistancefly, der er stor efterspørgsel på. Det er også en flytype, som bruger lidt brændstof, og som dermed er det bedste, flyindustrien kan levere i forhold til miljøet,“ siger administrerende direktør Bjørn Kjos.

Som en ekstra facilitet bliver de nye fly leveret med samme interiør som Boeing nye 787 Dreamliner, hvilket betyder bedre plads, passagerkomfort og reduceret støj i kabinen. Norwegian kan med aftalen kalde sig “launch customer“ i Europa på det nye interiør i alle fly, der leveres efter december 2010.

“Vores gode kundeforhold og store ordrer hos Boeing har givet os en god aftale – også denne gang. Boeing ser jo også på, hvilke selskaber der har kontrol med udgifterne, og som dermed har fremtiden foran sig,“ mener den norske topchef Bjørn Kjos.

Med den nye aftale er detsom traditionen foreskriver lykkedes for Bjørn Kjos at få Boeing til at udtale sig positivt om samarbejdet. “Norwegian er en ekstrem vigtig kunde for os. Over en kort periode har vi samarbejdet med Norwegian om at levere en flåde af meget effektive og pålidelige Next-Generation 737’ere, der underbygger deres vækststrategi. Norwegians succes på det europæiske marked er et bevis på deres fokus og på 737’ernes kvaliteter,“ siger Marlin Dailey, vice president of Sales for Boeing Commercial Airplanes.

Til forskel fra den norske udgave af pressemeddelelsen om flykøbet indeholder den danske udgave følgende passus “Finansiering vil starte først i 2012 for den sidste bestilling med egenkapital og lån i tråd med tidligere leverancer.“

Norwegian havde problemer med finansieringen af den tidligere flyordre hos de nordiske banker. I stedet måtte selskabet henvende sig til franske, tyske og britiske banker for finansiering. Endelig søgte Norwegian om at låne penge fra USA’s Export-Import Bank, der er en statslig garantiordning, som sørger for at udenlandske kunder kan handle med USA’s eksportindustri. Denne finansieringsmodel trak ud og blev først godkendt i den amerikanske Kongres i juli måned sidste år.

Den oprindelige ordre på 42 fly havde en værdi på over 18 mia. norske kroner baseret på listenprisen. Det vil derfor ikke være helt forkert at gætte på, at den nye flyleverance haren ordreværdi på omkring 6 mia. norske kroner, hvortil der skal skaffes ny finansiering.

Foto: Norwegian fik i april måned 2009 leveret Boeing 737 nr. 6.000 fra samlefabrikken i Renton nær Seattle.