Norwegian Boeing 787 Dreamliner. (Foto: Jørgen Syversen | Creative Commons)

Norwegian øger med 18 procent på Stockholm-langruter

Fra slutningen af marts næste år vil Norwegian kun beskæftige den største af selskabets to Dreamliner-varianter på ruterne fra Stockholm-Arlanda.

Det svenske marked er stærkt i øjeblikket. Det tager Norwegian konsekvensen af ved at indsætte mere kapacitet i næste års sommertrafikprogram. Det betyder, at Norwegian kun vil beskæftige den største af de to Dreamliner-varianter på ruterne fra den svenske storlufthavn fra den 25. marts 2018. Det skriver airlineroute.net.

I denne sommer flyver Norwegian til fem destinationer fra Stockholm-Arlanda, henholdsvis Bangkok, Fort Lauderdale, Los Angeles, New York-JFK og Oakland. Samlet er der tale om 13 ugentlige afgange i hver retning med Boeing 787-8 Dreamliner, der har plads til 291 passagerer, fordelt på 32 i Premium Economy og 259 på Economy Class.

Næste sommer er det Boeing 787-9 Dreamliner, der bliver indsat på langdistanceruterne fra Stockholm. Dette fly har en kapacitet på 344 sæder, hvoraf 35 er i Premium Economy og 309 i Economy Class. Dermed øges den ugentlige sædekapacitet fra 7.566 til 8.944 sæder, hvilket svarer til en stigning på 18 procent.

I det nuværende sommertrafikprogram benytter Norwegian de store Boeing 787-9 Dreamlinere på ruterne fra London-Gatwick og Oslo samt på ruten mellem København og Los Angeles.

Ændret sædekonfiguration
Der kan muligvis blive tale om, at kapacitetsøgningen bliver en smule mindre end først forventet. Norwegian har nemlig besluttet, at alle nye Boeing 787-9 Dreamlinere, der bliver leveret fra 2018 og fremad vil blive indrettet med en ny sædekonfiguration, hvor der bliver plads til 56 passagerer i Premium Economy, mens Economy-sektionen vil blive indrettet med 282 sæder.

Dermed vil 19 langdistancefly, der leveres fra begyndelsen af 2018 og frem til udgangen af 2020 få en kapacitet på 338 sæder mod 344 i dag. Men det vides endnu ikke, om det er fly med den nuværende eller den nye konfiguration, der vil blive benyttet næste sommer fra den internationale svenske hovedstadslufthavn.

Norwegian benytter i dag langdistanceflyene på ruter fra Oslo, Stockholm, København, London-Gatwick, Paris og Barcelona. Næste år åbner Norwegian langdistanceruter fra Rom, ligesom selskabet skal i gang med den store satsning i Argentina.

 

Relaterede artikler:

Norwegian vil flyve langt fra Rom

Norwegian åbner ruter til Seattle og Denver

Flere Premium-sæder i Norwegian-fly

Her er Norwegians nye langrutefly

Norwegians 787-9 får debut i London

x

Læs Også

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Norwegian dobbelt dagligt fra København til Berlin

Først valgte Norwegian at lukke ruten mellem København og Berlin, og nu øger selskabet i stedet til to daglige afgange fra februar 2018.

Norwegian indsætter 737 MAX på København-ruter

Boeing 737 MAX-8 bliver om kort tid fast inventar på to Norwegian-ruter til og fra København.

Tre af 20 Norwegian-Dreamlinere på jorden

Norwegian har i de seneste dage haft store udfordringer på langdistanceruterne, da tre langdistancefly står på jorden med skader og tekniske problemer.

Ny pilotaftale skaber ro hos Norwegian

Norwegian er kommet til enighed med de skandinaviske piloter om en ny treårig overenskomst, og undgår dermed en konflikt, som det var tilfældet i 2015.

Dyr sommer for Norwegian

Trods massiv indleje af reservefly havde Norwegian omkring 15.000 forsinkelser og 300 aflysninger i tredje kvartal, og det kostede tilsammen en halv milliard kroner.