Norwegian-fly i Las Vegas. (Foto: McCarran InternationalAirport/PR)

Norwegian vil operere Las Vegas-helårsruter i 2018

Norwegian forventer i 2018 atter at flyve til Las Vegas om sommeren. Enten bliver tidtabellen lagt om, eller også benyttes fly med stærkere motorer.

Hver gang kviksølvsbarometret i Las Vegas om sommeren når op på 104 grader Fahrenheit – svarende til 40 grader Celcius – har det givet problemer for Norwegians operationer fra spillebyen i den amerikanske Nevada-ørken.

Derfor besluttede Norwegian for nylig at sommerlukke selskabets nuværende fire ruter til Las Vegas fra henholdsvis København, Stockholm, Oslo og London. Flyvningerne fra Las Vegas til Stockholm blev ofte forsinket ved afgangen fra Las Vegas midt på dagen, da man måtte vente på, at temperaturen sænkede sig, før flyet kunne komme i luften.

“Det er ikke noget, som vi har oplevet andre steder,” siger Anders Lindsstrøm, der er kommunikationschef for Norwegian i USA, til Las Vegas Review-Journal.

Men forsinkelserne i Las Vegas opstod med jævne mellemrum i de sene sommermåneder, hvorfor beslutningen blev taget om at sætte ruterne på pause i sommeren 2017, selvom Norwegian var i stand til at sælge flyet til sidste sæde. Men følgeomkostningerne af forsinkelserne var simpelthen for store.

60 dage med 40 graders varme
Norwegian ønsker dog at gøre Las Vegas til en helårsrute fra sommeren 2018. Derfor arbejdes der blandt andet med en tidtabel med en sen aftenafgang fra Las Vegas McCarran International Airport eller en tidlig morgenafgang. Ifølge Las Vegas-Review Journal er Norwegian også i dialog med Boeing Commercial Airplanes omkring en løsning, hvor man vil benytte fly med motorer, der er stærke nok til at løfte et fly med 300 passagerer og bagage om bord på de varmeste dage.

“Vi ønsker virkelig, at få løst denne udfordring, og vi håber at have en løsning klar til sommeren 2018 og fremad,” siger Anders Lindstrøm.

Norwegian har ikke ønsket at oplyse, hvor mange flyvninger, der har været påvirket af den kraftige varme i Las Vegas, men statistikker fra amerikanske vejrtjenester har opgjort antallet af dage med 40 graders varme og derover til i alt 60 i hele 2016.

Hos Norwegian ærgrer man sig samtidig over, at måtte lukke ruter ned med høje belægninger. Belægningen på Las Vegas-Stockholm var i gennemsnit på 92,5 procent, mens København-ruten havde en belægning på 81,6 procent, viser statistikker fra McCarran International Airport.

“Det skete ikke så tit, men ofte nok til at få os til at indse, at det var en udfordring og at vi ikke ønskede at fortsætte med at forsinke vores kunder. Det er uheldigt, fordi ruterne er gået rigtig godt,” siger Norwegians amerikanske kommunikationschef.

Årsagen til udfordringerne ved den høje varme er blandt andet, at Norwegian har op til 291 passagerer om bord i Boeing 787-8 Dreamliner-flyene, hvorved flyets vægt er udfordret maksimalt i forhold til start fra en lufthavn i 665 meters højde og med temperaturer omkring 40 grader og derudover. Andre flyselskaber med en treklasses-konfiguration har noget færre sæder i samme flytype.

 

Relaterede artikler:

Derfor giver Las Vegas-ruter udfordringer for Norwegian

Norwegian sætter samtlige Las Vegas-ruter på pause

Til Las Vegas i konkurrence med British Airways

Norwegian åbner CPH-rute til Las Vegas