Norwegian overvejer salg af loyalitetsprogram

Norwegian har brug for at rejse kapital til den fortsatte vækst, og loyalitetsprogrammet Norwegian Reward kan tilsyneladende være i spil.

Det nu krakkede tyske flyselskab airberlin solgte for snart seks år siden 70 procent af aktierne i sit bonus- og loyalitetsprogram til Abu Dhabi-selskabet Etihad Airways. Topbonus havde dengang 3,1 million medlemmer.

Prisen var på 184,4 millioner euro, eller hvad der svarer til 1,4 milliarder danske kroner, og transaktionen var nødvendig, da det tyske flyselskabs gæld voksede med næsten ligeså stor hastighed som passagerfremgangen.

Nu overvejer Norwegian angiveligt en tilsvarende transaktion. Det fremgår af en investormeddelelse, som selskabet har udsendt i forbindelse med den rettede emission, der skal indbringe 1,3 milliarder norske kroner til den slunkne pengekasse.

“Norwegian har indledt en gennemgang af de strategiske muligheder for Norwegian Reward inklusive dets inkorporering og muligvis dets ejerskab. Norwegian Reward har flere end syv millioner medlemmer med forventninger om at vokse til ni millioner ved udgangen af 2018,” skriver Norwegian.

Vigtigere for SAS end Norwegian
Konkurrenten SAS hævder at EuroBonus er Nordens største loyalitetsprogram med flere end fem millioner medlemmer, og SAS besluttede i 2017 at udskille EuroBonus i et selvstændigt selskab for at synliggøre de store værdier, der lå gemt i det populære program.

Det gav også dengang anledning til spekulationer om, hvorvidt SAS havde planer om på sigt at sælge EuroBonus-program. Men det afviste Sydbanks aktieanalysechef, der følger SAS-aktien tæt.

“Uden EuroBonus er der ikke noget SAS. At beskæftige nogle fly uden at eje det program, som skal sikre kundeloyaliteten, tror jeg ikke på. Hvis SAS sælger EuroBonus har man samtidig taget skridt til at afvikle sin egen forretning,” sagde Jacob Pedersen i juni sidste år til CHECK-IN.dk.

Forelagt spørgsmålet om, hvordan han ser på Norwegians overvejelser om ejerskabet til Norwegian Reward, siger han.

“EuroBonus er langt vigtigere for SAS, der har brug for loyaliteten fra de forretningsrejsende. Derimod udgør de fritidsrejsende en stor del af Norwegians kunder, og her er der ikke samme loyalitet. Reward-programmet har en værdi for Norwegian, men det har ikke samme værdi, som EuroBonus har for SAS.”

 

Relaterede artikler:

Norwegian Reward runder fire millioner medlemmer

Norwegian slår SAS på loyale medlemmer

Norwegian vil belønne hyppigt rejsende