Norwegian på vanskelig mission i Karup Lufthavn

På et dialogmøde i fredags i Karup Lufthavn efterlyste erhvervslivet flere afgange til København. Det kan Norwegian ikke love, før der kommer flere fritidsrejsende på ruten.

Alle der har en basal viden om luftfart, er bekendt med, at succesfuld indenrigsflytrafik handler om antallet af frekvenser. Det er nemlig erhvervslivet, der lægger en bund i indenrigsruterne, og her vil de rejsende hellere have flere afgange til en højere pris end få afgange til lavpris.

Herudover efterspørger de rejsende ogsåsamarbejde mellem indenrigsoperatøren og de væsentligste operatører fra Københavns Lufthavn. Det er også, hvad man i luftfartssproget kalder ‘interlining’, hvilket betyder, at to selskaber samarbejder omindcheckning og gennemskrivning af bagage og samtidig honorerer hinandens billetter.

Norwegian, der i dag flyver på indenrigsruten mellem København og Karup, har hverken mange frekvenser eller billetsamarbejde med andre operatører. Det havde derimod Cimber Sterling, der betjente ruten frem til konkursen den 3. maj i år.

Hos Cimber Sterling var der umiddelbart før konkursen otte hverdagsafgange og samlet 46 ugentlige afgange i hver retning. Siden Norweigan har overtaget ruten fra den 6. maj er antallet af hverdagsafgange halveret til fire, mensde ugentlige afgange er reduceret fra 46 til 22.

Norwegian flyver nemlig med større fly – i øjeblikket 148 sæder – mens Cimber Sterlingprimært benyttede flymed 66 sæder.

Erhvervslivet finder andre løsninger
Som følge af det manglende antal frekvenser på Norwegians indenrigsrute vælger mange erhvervsvirksomheder at flyve fra Billund, eller eventuelt at tage toget og bilen, når det handler om møder i hovedstaden.

Passagertallet på ruten er da også dalende, hvorfor Norwegian i fredags havde indkaldet borgmestre fra lufthavnens ejerkommuner samt områdets større erhvervsvirksomheder til dialog om ruten fremtid. Omkring 40 deltagere havde taget imod invitationen til dialogen med det norske lavprisflyselskab.

Repræsentanter fra Norwegian understregede flere gange,at der ikke kan øges på antallet af afgange, før der kommer flere fritidsrejsende til ruten. En opgave som Norwegian mener, at kommunerne indirekte skal bidrage til.

“Får vi flere passagerer, så har vi også mulighed for flere afgange. Vi skal have flere fritidsrejsende til at bruge lufthavnen. Vi skal have koordineret hele turismeindsatsen i området og få markedsført de kulturelle fyrtårne,“ sagde presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen på mødet.

Andet navn til lufthavnen
I relation til turismedebatten var navnet Karup Lufthavn også oppe at vende på mødet. Det blev drøftet, om navnet er optimalt i forhold til at kunne tiltrække københavnere til Midt- og Vestjylland, og om lufthavnen måske skulle have et navn, der var dækkende for hele regionen.

Overordnet setvar mødet domineret aferhvervslivets krav om flere afgange sammen med Norwegian ønsker om flere fritidsrejsende. Altså historien om“hønen og ægget“, hvor fritidsrejsende skal komme først, før erhvervslivet kan gøre sigforhåbninger om en bedre betjening.

”Jeg er glad for den positive indstilling, de respektive kommuner og virksomheder medbragte til mødet. Vi har nu fået åbnet for dialogen, og alle parter har nu fået nogle opgaver, som skal følges op i den kommende tid,“udtaler JohanBisgaard Larsen, der er Norwegians danske presse- og markedschef.

Måske for sent
Men det kan meget vel snart være for sent. Passagererne siver i øjeblikkettil andre lufthavne og andre transportformer. Og en større indsats for at tiltrække fritidsrejsende er ikke noget, som kan gøres på blot tre eller seks måneder og umiddelbart foran en vintersæson.

Iagttagere i branchen peger på, at så længe Norweigan er på ruten og forsøger at gennemføre en vanskelig realiserbar fritidsrejsestrategi, så blokeres der for andre operatører,der vil kunne få mere ud af potentialet i ruten. Der nævnes i den sammenhæng Danish Air Transport (DAT) og britiske Flytbe.

Danish Air Transport (DAT) flyver i dag på indenrigsruterne mellem København og henholdsvis Bornholm og Sønderborg. DAT har ved flere lejligheder hævdet, at man er klar til at flyve fra Karup, så længe det ikke skal ske i konkurrence med Norwegian.

På ruten fra København til Bornholm flyver DAT syv gange dagligt og har dermed præcist det produkt som erhvervslivet i Midt- og Vestjylland efterspørger. Herudover har DAT et billetsamarbejde med SAS, således at der kan indcheckes bagage hele vejen igennem fra Karup til slutdestinationen.

Da Norwegianoprindeligt etablerede sig i på indenrigsruten fra København til Karup den 18. januar 2010, var det med tre daglige afgange ogmed Cimber Sterling til at“fylde op“ på de øvrige afgange i løbet af dagen. Senere hen skar Norwegian ned til to daglige afgange, inden man helt lukkede rutenop til vinteren 2011/12.

En kilde i branchen kalder Norwegians aktiviteter i Karup for ‘mission impossible’ og forudser, at selskabet på sigt vil blive tvunget til at give op igen. Norwegian forsøgte sig i 2010 på indenrigsruterne til Bornholm og Billund, men måtte lukke dem efter en relativt kort driftsperiode.