(Foto: Norwegian )

Norwegian på vej mod 19 Dreamliners

En aftale om leasing af to helt nye Boeing 787 Dreamliner-fly vil i 2018 bringe Norwegian op på 19 Dreamlinere. Det er dog de færreste af flyene, som Norwegian selv vil eje.

Norwegian har indgået aftale om levering af yderligere to nye Boeing 787 Dreamlinere, hvilket vil gøre selskabet i stand til at åbne endnu flere langdistanceruter i fremtiden og gøre det i et hurtigere tempo end det ellers var planen. Selskabet vil med denne aftale i alt have 19 Dreamlinere i langdistanceflåden i 2018.

De to nye fly skal indsættes i Norwegians langdistanceprogram i sommeren 2017. Dermed kommer Norwegian til at modtage i alt fem Dreamlinere det år og kan altså ekspandere hurtigere. Det er desuden planen at modtage fire Dreamlinere næste år og to i 2018.

”For at gøre langdistanceoperationen endnu mere konkurrencedygtig er vi afhængige af flere nye, omkostningseffektive fly. Langdistanceruterne er meget populære hos vores rejsende, og jeg er rigtig tilfreds med, at vi nu har sikret os flere fly i flåden. Det muliggør lancering af endnu flere spændende ruter og destinationer over hele verden. Dreamlineren er et fantastisk fly med høj passagerkomfort, lang rækkevidde, lavt brændstofforbrug og mindre udslip,” siger administrerende direktør Bjørn Kjos fra Norwegian.

Et nummer større
Alle 11 nye fly er Boeing 787-9 modellen, der er et nummer større end den normale 787-8 model, som Norwegian i dag har otte eksemplarer af. Norwegians version af den større Dreamliner-model har i alt 344 sæder, hvoraf 35 er i Premium-kabinen og 309 i Økonomi. Boeing 787-8 modellen har plads til 290 passagerer.

Flyene leases af Norwegians helejede datterselskab Arctic Aviation Assets, der leaser flyene hos et internationalt leasingselskab. Kun tre af Norwegians otte nuværende Dreamlinere er ejet direkte af Norwegian-koncernen i form af Arctic Aviation Assets. De øvrige fem fly er leaset fra blandt andet ILFC og AerCap. De kommende 11 fly vil også alle blive leaset.

Boeing 787-9 Dreamliner er seks meter længere end 787-8. Den har en betydelig større fragtkapacitet og otte procent lavere brændstofforbrug per sæde, hvilket også giver tilsvarende lavere miljøudslip. Og endelig så kan den både have flere passagerer og flyve længere end 787-8.