Norwegian Boeing 787 Dreamliner. (Foto: Jørgen Syversen | Creative Commons)

Norwegian ramt af motorproblemer

15 af Norwegians Boeing 787-fly skal have ekstraordinær inspektion af Rolls-Royce-motorer på grund af potentiel sikkerhedsrisiko.

Problemerne fortsætter for de Rolls-Royce-motor, som en lang række Boeing 787-fly er udstyret med. Det rammer blandt andet Norwegian, som nu skal have 15 af sine 27 Dreamliner-fly til ekstraordinær motorinspektion.

Rolls-Royce meddelte i fredags, at det er nødvendigt at udføre ekstra inspektioner på motorer af typen Trent 1000 Package C, som der allerede for to år siden blev meldt om problemer med.

Risiko for revner i rotorblade
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) fulgte fredag straks op med et såkaldt luftdygtighedsdirektiv. Det pålægger operatørerne at øge frekvensen af motorinspektioner på fly med Trent 1000 Package C-motorer. Nu må der ikke være mere end 80 flyvninger mellem hver inspektion mod hidtil 200 flyvninger mellem inspektionerne.

Årsagen til den hyppigere kontrol er risikoen for revner i motorernes rotorblade og dermed en potentielt alvorlig sikkerhedsrisiko.

Stor skuffelse hos Norwegian
”Vi er meget skuffede over Rolls-Royce og Boeing. Når man køber spritnye fly, forventer man, at de kan flyve som planlagt,” siger Andreas Hjørnholm, kommunikationschef i Norwegian, til CHECK-IN.dk.

Umiddelbart får de ekstra motorinspektioner dog ikke større konsekvenser for passagererne eller Norwegians trafikprogram. Selskabet rokerer rundt på de berørte fly og aflyser i den kommende tid én af syv ugentlige forbindelser mellem Orly-lufthavnen ved Paris og Newark i USA.

”På den måde får vi enderne til at mødes. Hvad det her kommer til at betyde på længere sigt, kan jeg ikke sige. Det afhænger af, hvad inspektionerne viser,” siger Andreas Hjørnholm.

Norwegian meddelte i januar, at det vil udskifte motorerne på 21 af selskabets Boeing 787-fly til en anden version på grund af slitageproblemerne. Den anden version – Trent 1000 TEN er der ifølge Rolls-Royce ikke problemer med. Rolls-Royce dækker omkostningerne ved opgraderingen, som løber op i over fem milliarder kroner.

Flere fly på jorden
Flere flyselskaber har været nødt til at tage Dreamlinere ud af driften på grund af de problemfyldte Rolls-Royce-motorer. To Air New Zealand-fly måtte returnere til Auckland kort efter start på grund af motorproblemer, mens Virgin Atlantic midlertidigt måtte sætte fire fly på jorden.

Rolls-Royce blev første gang opmærksom på problemerne med Trent 1000-motorerne i sommeren 2016, da det japanske flyselskab All Nippon Airways opdagede, at rotorbladene i selskabets nye Dreamliner-fly blev uforholdsmæssigt hurtigt nedslidt.

 

Relaterede artikler:

Norwegian skal opgradere motorer på 21 fly

Tre af 20 Norwegian-Dreamlinere på jorden

Undersøger revner på Dreamliner-motorer