- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Norwegian sætter nyt Dreamliner-fly på jorden

Problemerne for Norwegians Dreamliner-fly er nu så massive, at det nyeste fly bliver sat på jorden, efter at det i weekenden stod to og et halvt døgn i Bangkok med en teknisk fejl.

I 1971 lancerede den amerikanske forfatter Arthur Hailey i romanen “Bilernes by“ et begreb, der hedder en “mandagsbil“. I sin beskrivelse af bilindustrien i Detroit hævdede forfatteren, at bilkoncernernes egne ledere undgik at få leveret biler, der var produceret om mandagen, idet samlekvaliteten ofte var for ringe, da de ansatte på bilfabrikkerne netop var mødt ind fra weekenden, og endnu ikke havde tankerne sporet ind på bilproduktion.

Om begrebet også er kendt indenfor luftfartsindustrien skal være usagt, idet produktionstiden på fly er noget længere. Men i så tilfælde har Norwegian med sit seneste Dreamliner-langdistancefly, der blev leveret i slutningen af august måned, fået et rigtigt “mandagsfly“.

Flyet har ikke engang været i drift i 30 dage, men har været årsag til en række forsinkelser og aflysninger. Onsdag i sidste uge måtte en delegation fra Boeing Commercial Aircraft stå skoleret for Norwegian i Oslo for at forklare, hvordan de kunne sikre en bedre driftsstabilitet med Dreamliner-flyene. Men blot halvandet døgn senere måtte Norwegian opgive at gennemføre flyvningen fra Bangkok til Stockholm, da der var en fejl på en hydraulikpumpe på IE-LNB, der er Norwegians andet Dreamliner-fly. Flyet kom først tilbage til Arlanda-lufthavnen søndag aften efter at have tilbragt to og et halvt døgn i Bangkok.

Endnu engang måtte Norwegian indleje reservekapacitet til at gennemføre en flyvning til Bangkok. Da Dreamliner-flyet endnu ikke var kommet på vingerne lørdag formiddag, tog Norwegian en drastisk beslutning om at tage Dreamliner-flyet ud af drift. Flyet er nu tilbage i Stockholm, hvor det er blevet overdraget til Boeing, som har fået til opgave at sørge for, at det bliver mere driftsstabilt.

“Flyet driftsstabilitet er simpelthen ikke acceptabelt, og vores passagerer kan ikke leve med det,“ sagde Norwegians informationschef Lasse Sandker-Nielsen i lørdags til nyhedsbureauet Reuters. “Vi tager flyet ud af vores langdistanceprogram.“

Hi Fly skal vikariere
Det er endnu usikkert, hvornår Dreamliner-flyet kan komme tilbage i drift igen på langdistanceruterne.

“I samråd med Norwegian har vi taget beslutningen om at implementere nogle forbedringer for at øge driftsstabiliteten på dette specifikke fly, når det returnerer til Stockholm. Som et resultat af dette, forventer vi, at flyet vil være ude af drift i ‘nogle dage’,“ skrev Boeing i lørdags i en erklæring.

Hos Norwegian har man tilsyneladende ikke tillid til, at problemerne bliver løst lige med det samme. Det norske lavprisflyselskab har således lejet Hi Fly´s Airbus A340-fly igen, og selvom Dreamlineren-flyet IE-LNA relativt hurtigt skulle få grønt lys fra Boeing igen, er det ikke sandsynligt, at det kommer i drift lige med det samme på langdistanceruterne. Kilder tæt på Norwegian hævder, at flyet i første omgang kan ventes at blive indsat på europæiske ruter, førend det er klar til langdistanceturene.

Foreløbig har Norwegian valgt at leje Hi Fly-flyet indtil den 11. oktober.

Problemerne med Dreamliner-flyene har givet voldsomme ridser i lakken hos både den amerikanske flyproducent og det norske lavprisflyselskab. Boeing har markedsført Dreamliner-flyene som en “gamechanger“, mens Norwegian har kørt hele sin markedsføring op på “The long-haul revolution.“ Indtil videre har problemflyet fra Boeing ikke fuldt ud indfriet forventningerne.

Fakta:
Dreamliner-mareridtet

Foto: Atle Straume