Norwegian skrev skandinavisk luftfartshistorie

Det norske lavprisflyselskab Norwegian indskrev sig i går i den skandinaviske luftfartshistorie, da første langdistancefly satte kursen mod New York.

Der var mere end almindelig opmærksomhed ved gate 50 i Oslo Gardermoen lufthavnen torsdag eftermiddag. Anledningen var, at Norwegian skulle sende første langdistancefly afsted mod New York J.F. Kennedy Airport.

Rutenummer DY7001 skulle ifølge tidtabellen afgå fra Oslo kl. 17.45, og kl. 17.59 rullede det indlejde Airbus A340-fly fra portugesiske Hifly ud fra gaten og gjorde klar til atlantflyvningen. Flyet havde forventet ankomst i aftes kl. 19.42 lokal tid i den amerikanske storbylufthavns Terminal 1, hvilket var 18 minutter før tiden.

Mens Airbus A340-flyet bevægede sig over Atlanten blev det fulgt af mange luftfartsinteresserede på FlightRadar24 hjemmesiden, hvor det var muligt at følge den aktuelle rute. Det var nemlig ikke blot en ordinær flyafgang fra Oslo til New York. Det var et stykke skandinavisk luftfartshistorie, som såvel passagerer som andre interesserede var vidne til.

Trods premiereflyvningen uden det forsinkede Dreamliner-fly havde Norwegian alligevel valgt at markere den første langdistanceflyvning. Der var amerikansk mad i gaten, mens kabinepersonalet i de nye Moods of Norway-uniformer afholdt konkurrencer og forsøgte at gøre det til en særlig begivenhed for passagererne, inden administrerende direktør Bjørn Kjos kunne klippe den røde snor.

“Vi er meget glade for den gode modtagelse, som vores langdistanceruter har fået, og at vi nu efter flere års planlægning kan byde vores første passagerer til New York velkommen ombord. Markedet for interkontinentale flyvninger har længe været præget af kunstigt høje priser og lav fleksibilitet,“ udtalte Bjørn Kjos i forbindelse med premiereflyvningen.

Dagligt fra Skandinavien til New York
Også hos Oslo Lufthavn var der glæde at spore. Den norske storlufthavn får nemlig noget, som Københavns Lufthavn ikke har i øjeblikket, nemlig en helårsrute til J.F. Kennedy Airport.

“Det er vigtigt for udviklingen af Oslo Lufthavn, at stadig flere nye ruter etableres herfra. Ikke noget er mere glædeligt end flere attraktive interkontinentale ruter, som underbygger vort ønske om at etablere os som et stærkt skandinavisk knudepunkt. Med stadig flere ruter til Nordamerika og Asien får de rejsende et bedre tilbud og kan nå flere spændende destinationer direkte fra Oslo,“ forklarer administrerende direktør Nic. Nilsen fra Oslo Lufthavn.

Ved premiereflyvningen havde Bjørn Kjos en gave med til Oslo Lufthavn. Der var tale om annonceringen af en fjerde ugentlig afgang til New York fra den 29. november i år, således at Norwegian sammen med de tre ugentlige afgange fra Stockholm kan tilbyde daglige flyvninger fra Skandinavien.

Norwegian forventer, at det første Boeing 787 Dreamliner-fly leveres sidst i juni måned, og at det første fly kan indsættes i trafikken på langdistanceruterne fra den 1. august.Norwegian har foreløbigt bestilt otte Dreamlinere, hvoraf tre leveres i år, fire i 2014 og et fly i 2015.