Norwegian skyder tilbage i ordkrig med Schur

Mandag langede SAS’ bestyrelsesformand Fritz Schur ud efter Norwegian og selskabets topchef Bjørn Kjos. Nu svarer Norwegian igen.

Den normalt tilbageholdende og formelle bestyrelsesformand for SAS, Fritz Schur, var tilsyneladende så glad for mandag at have landet en aftale med fagforeningerne om milliardbesparelser i SAS, at han på et efterfølgende pressemøde ikke kunne dy sig for at lange ud efter SAS’ ærkerival Norwegian og selskabets topchef, Bjørn Kjos, der er kendt for at komme med frække udtalelser om SAS.

Uden at nævne Kjos ved navn sagde Fritz Schur som afslutning på pressemødet mandag eftermiddag:

“En norsk flydirektør har travlt med at fortælle alle, at han bruger mindre brændstof på sine fly. Men når man medregner afskrivninger og forrentning af fly, så kommer han ikke bedst ud.“

Udtalelsen er en henvisning til hvordan Bjørn Kjos ikke spilder en chance for at fortælle, hvordan hans flåde af Boeing 737-800 fly bruger langt mindre brændstof end eksempelvis SAS’ MD-80-fly, som typisk er i nærheden af 25 år gamle. Ifølge Schur giver det dog ikke et retvisende billede blot at fokusere på flyenes brændstofforbrug.

Svarer til otte fly
Hos Norwegian giver man dog ikke meget for SAS-formandens angreb.

”Fakta er, at SAS har firegange højere afskrivninger per sædekilometer end Norwegian. Når det er sagt, så er en helt ny Boeing 737-800 med Sky Interior og WiFi naturligvis dyrere i indkøb end en MD-80 bygget i 1980’erne. Men reduktion i brændstofforbruget, lavere vedligeholdelsesomkostninger og færre forsinkelser på grund af tekniske problemer mere end kompenserer for den højere pris for at købe flyet.

SAS benytter i gennemsnit 30 procent mere brændstof per passager per kilometer end Norwegian. 30 procent svarer til 400 millioner liter brændstof eller ca. 2 milliarder kroner. Alene besparelsen er lige så stor som prisen på otte nye Boeing 737-800 fly,” fastslår Anne-Sissel Skånvik, kommunikationsdirektør i Norwegian.

Norwegian opererer to flytyper, Boeing 737-400 og Boeing 737-800, der ifølge Norwegians egne tal flyver henholdsvis. Hos SAS opererer man ni forskellige flytyper i kategorien mellemdistancefly med mellem 120 og 200 sæder.

Sammenligning af brændstofforbrug for mellemdistancefly med 120 – 200 sæder:

Norwegians flytyper Antal Sæder Brændstofforbrugper
sædekilometer (liter)
Boeing 737-800 57 186/189 0,026*
Boeing 737-300 11 148 0,034
SAS’ flytyper
Airbus A319 4 141 0,033
Airbus A321 8 198 0,029
Boeing 737-400 3 150 0,034
Boeing 737-500 7 120 0,039
Boeing 737-600 28 123 0,038
Boeing 737-700 18 141 0,032
Boeing 737-800 18 186 0,029*
MD-82 23 150 0,041
MD-87 4 125 0,046

Kilde: Selskabernes hjemmesider.

* Norwegian får løbende leveret fabriksnye Boeing 737-800 og derfor bruger deres -800 fly mindre brændstof end SAS’ 737-800 fly, oplyser Norwegian.