Benjamin Franklin på halen af Norwegian Boeing 737 8 MAX. (PRNewsfoto/Norwegian)

Norwegian sparer jetfuel med ny teknologi

Ved hjælp af vind- og temperaturdata kan Norwegian spare 5.000 ton brændstof om året og reducere CO2-udledningen med 16.000 ton.

Flyselskabet Norwegian har i et pilotprojekt med AVTECH Sweden AB anvendt avancerede vind- og temperaturdata for at reducere brændstofforbruget.

Resultaterne viser, at brændstofforbruget faldt med 22 kilogram pr. flyvning. Hvis teknologien blev anvendt på alle Norwegians flyvninger, ville det give en brændstofbesparelse på 5.000 ton per år, hvilket svarer til en årlig CO2-reduktion på 16.000 ton. Det fremgår af tal fra en rapport udgivet af den svenske Energistyrelse.

Den nye teknologi består af vejrinformationstjeneste Aventus NowCast, der giver Norwegians piloter præcise, individuelle vejrprognoser før og under de enkelte flyvninger. Dermed kan flyvebanen justeres og optimeres, så både brændstofforbrug og klimapåvirkningen nedsættes.

Mulighed for permanent samarbejde
”Vi arbejder aktivt for at mindske CO2-udledningen. Ved at have en af de yngste og mest miljøvenlige flyflåde i verden, har vi mindsket udledningen med over 30 procent siden 2008. Vores ambition er at fortsætte med at mindske udledningen per passager med brændstofeffektive fly i kombination med, at vi løbende tester og introducerer innovativ teknologi, der kan bidrage til yderligere klimareduktioner,” siger Thomas Hesthammer, flychef i Norwegian.

”Projektet med AVTECH viser, at det kan lade sig gøre at mindske brændstofforbruget yderligere ved hjælp af avanceret vejrdata. Vi ser frem mod muligheden for et permanent samarbejde, som er godt for klimaet og for Norwegians omkostninger,” siger Thomas Hesthammer.

Reduktionen af brændstofforbruget med 5.000 ton svarer ud fra den aktuelle pris på jetfuel til en besparelse på 3,77 millioner dollar – eller lidt over 24 millioner kroner.

29.000 flyvninger analyseret
I projektet med AVTECH blev flydata fra cirka 29.000 flyvninger, gennemført i november og december 2017, analyseret. Dataene viste, at de involverede Norwegian-fly i alt havde sparet 640 ton flybrændstof i løbet af perioden. Overført til alle Norwegians flyvninger, ville det give en årlig reduktion på 5.000 ton brændstof.

Pilotprojektet i Norwegian rammer lige ned i debatten om flybranchens klimabelastning. Ifølge Norwegian er nye, brændstofeffektive fly det væsentligste tiltag for at reducere klimabelastningen, indtil biobrændsel til fly bliver kommercielt tilgængeligt og produceret i stor skala.

Norwegian blev for nylig udpeget som det mest brændstofeffektive, transatlantiske flyselskab i verden af det globalt anerkendte miljøinstitut ICCT (International Council on Clean Transportation). Resultatet fra deres analyser viser, at Norwegian har et brændstofforbrug på 44 passagerkilometer per liter, hvilket er 33 procent mere brændstofeffektivt end branchegennemsnittet.

 

Relaterede artikler:

SF: Flyskat skal finansiere billigere tog og færger

Norwegian: Flyskat kan få social slagside

Nye skrappe kav til CO2-udledning