Kommunikationsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik.

Norwegian utilfreds med statsstøtte til SAS

Norwegian kalder det konkurrenceforvridende og forkert brug af skatteydernes penge, når de tre skandinaviske regeringer sammen med syv banker tager ansvaret for kreditter til SAS til en værdi af 3 mia. kroner.

Ikke overraskende er det norske lavprisflyselskab Norwegian et af de første, der stiller sig op og kritiserer de tre skandinaviske regeringers tilsagnom sammen med bankerneat yde lån og kreditter til SAS til samlet 3 mia. kroner.

Norwegian opererer i samme marked som SAS, der er et af selskabets hovedkonkurrenter. I modsætning til SAS er der ikke statspenge involveret i Norwegian. Det er udelukkende private aktionærer med HBK Invest i spidsen med næsten en tredjedel af alle aktier. HBK Invest ejes af flyselskabetskoncernchef Bjørn Kjos og bestyrelsesformand Bjørn Kise.

Blandt andre større aktionærer er skibsreder A. Wilhelmsen, Skagen-fondene samt Finnair. Tilsamme ejer disse tre aktionærer sammen med HBK Invest op imod halvdelen af det norske lavprisflyselskabs aktier.

SAS har derimod de tre skandinaviske regeringer som hovedaktionærer med henholdsvis 21,4 procent til Sverige, mens Danmark og Norge sidder på hver 14,3 procent af aktierne.

Netop de tre statslige hovedaktionærer samt Wallenberg-fonden harsammen med syv bankerog på lige vilkår stillet de nye kreditfaciliteter til rådighed for SAS.

“Vi mener, at denne kredit er konkurrenceforvridende, idet det er offentlige penge som tager risikoen og dermed aflaster de private banker og Wallenberg-fonden. Det er en forkert anvendelse af skatteydernes penge. Selv om mankalder det noget andet end emission, så er det alligevel offentlige penge som stilles i garanti. Hvis andre flyselskaber fik samme ’tilbud’ fra staterne, er det fint,men jeg kan aldrig forestillig mig, at dersom eksempelvis Norwegian ønskede tilsvarende kreditter, at så ville staterne stille op,“ siger kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik fra Norwegian.

Ingen blancocheck
Men SAS har trods alt ikke fået 3 mia. kroner stillet til rådighed som enblancocheck. Der er hårde betingelser knyttet til de penge, der skal sikre den øjeblikkelige overlevelse i det skandinaviske flyselskab.

Kravet fra banker og de statslige hovedaktionærer er den omfattende spareplan, der blev lagt frem i går. Besparelser i den årlige drift på 2,6 mia. kroner samt frasalg af aktiver til et tilsvarende beløb.

“For at genoprette bankernes tillid, så er vi nødt til at gennemføre den plan, der er lagt frem. Den skal gennemføres hurtigt,“ siger Flemming Jensen, der er COO hos SAS.