Norwegian vil etablere op til 15 interkontinentale ruter

På den store rutekonference i Vancouver kunne Norwegian i mandags ved et lukket møde afsløre selskabets planer om at etablere op til 15 interkontinentale ruter fra Skandinavien. Nu er Sydamerika og Afrika også kommet i det norske lavprisflyselskabs overvejelser.

Topfolk fra den globale luftfartsindustri er i disse dage samlet til den 16. internationale rutekonference, World Route Development Forum,der denne gang foregår i Vancouver i Canada.

Mandag havde lavprisflyselskabet Norwegian inviteret særligt indbudte gæster til en præsentation af selskabets planer for interkontinental ruteflytrafik.

På mødet kunne Norwegians Thomas Ramdahl, der er selskabets Director Network, gentage intentionerne om at etablere interkontinentale ruter til Bangkok og New York i løbet af 2011. Herudover løftede Norwegian sløret for, at selskabet kunne se et potentiale for op til 15 interkontinentale ruter fra Skandinavien.

Hvis planerne bliver en realitet, vil der angiveligt bive anvendt indlejet materiel, da Norwegians favorit-fly til langdistanceruterne – Boeing 787 Dreamliner – ikke forventes klar til at at blive sat i kommerciel drift før i begyndelsen af 2011. Og da Norwegian ikke har afgivet ordre på langdistancefly, har det lange udsigter med nye fly til den interkontinentale satsning, med mindre det norske lavprisflyselskab kan købe en uudnyttet option og komme foran i køen.

Norwegian har også lagt sig fast på, at selskabet vil operere et to-klasses produkt på langdistanceruterne. Hermed sigter selskabet på både fritids- og forretningsrejsende.

Udover mulige ruter til Bangkok og New York har Norwegian også slået en cirkel omkring andre byer på verdenskortet. Destinationer i Sydamerika og Afrika “er interessante“ gav den norskenetværksdirektør udtryk for på mødet.

For blot 30 år siden var det muligt at flyve med SAS til Mellem- og Sydamerika samt Afrika. På rutekortet havde SAS i Mellem- og Sydamerika destinationer som Barbados, Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Port of Spain og Sao Paulo. SAS-flyvningerne til det afrikanske kontinent havde endestation i henholdsvis Dar Es Salaam, Johannesburg, Lagosog Nairobi.