Norwegian vil flyve mellem Europa og Baltimore

Baltimore nord for Washington er en af de næste destinationer, som Norwegian har udset sig til langdistanceruter fra Europa.

Til vinter vil røde og hvide Norwegian-fly for første gang begynde at vise sig i Baltimore-Washington International Thurgood Marshall Airport (BWI) på USA’s østkyst. Fra starten af december vil Norwegian nemlig flyve fire gange om ugen med Boeing 737-800 mellemdistancefly fra de caribiske øer Guadeloupe og Martinique til lufthavnen, der ligger midt mellem Baltimore og Washington D.C.

Men Baltimore-Washington International Thurgood Marshall Airport kan meget vel også snart få besøg af Norwegians Boeing 787 Dreamliner langdistancefly på fast basis. Norwegians topchef, Bjørn Kjos, peger nemlig i et interview på lufthavnen som kommende destination for selskabets langruter fra Europa.

Ingen hemmelighed
Foruden Baltimore-Washington lufthavnen, så vil Norwegian også flyve fra Guadeloupe og Martinique til Boston og New York. Magasinet Airways News spørger Bjørn Kjos hvorfor Norwegian har valgt Baltimore, Boston og New York.

”Vi har en stor operation i New York JFK-lufthavnen, så det var ingen overraskelse. Det er heller ingen hemmelighed, at vi også vil bringe langdistanceflyvning til Boston og Baltimore,” sagde Bjørn Kjos i starten af sidste uge til Airways News.

Få dage senere annoncerede Norwegian, at man vil begynde at flyve til Boston fra blandt andet København til maj næste år. Og Baltimore kan altså meget vel blive næste destination på den amerikanske østkyst.

Egen station
Spørgsmålet bliver så, hvorfra i Europa Norwegians rute eller ruter kommer til at udgå. Vælger Norwegian at gå direkte i konkurrence på det engelske marked med British Airways, der har daglig flyforbindelse mellem London og Baltimore-Washington (BWI)? Norwegian har i forvejen stor succes med sine USA-flyvninger fra London Gatwick.

Vælger Norwegian i stedet indirekte at udfordre SAS’ rute mellem København og Washington Dulles-lufthavnen (IAD), ved at vælge København? Baltimore-Washington lufthavnen har sin egen station på jernbanelinjen mellem Baltimore og Washington D.C. Det er derfor omtrent lige så nemt at komme fra BWI til centrum af Washington, som det er at komme fra IAD til centrum.

Foto: JG Howes / Wikimedia Commons.

x

Læs Også

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

Mulig bombe under Norwegian-regnskab

Finanstilsynet i Norge er ikke enig i, at Norwegian kan opskrive værdien af aktierne i Bank Norwegian, og derfor kan regnskabet være næsten to milliarder norske kroner ringere.

Millliardunderskud hos Norwegian

Mens mange flyselskaber rapporterer om rekordoverskud i 2017, må Norwegian præsentere et driftsunderskud på to milliarder norske kroner.

Flere ruteflyvninger fra København til Cypern

Bortset fra et par uger i højsommeren har det været småt med direkte flyvninger fra Danmark til solbeskinnede Cypern.

Bjørn Kjos: Godt vi er ude af 2017

Norwegian vil torsdag præsentere årsresultatet for 2017, og analytikerne forventer et underskud på op imod 1,5 milliarder norske kroner før renter og skat.

Global Norwegian-ekspansion fra London

Ruter til Tokyo, Shanghai, Beijing, destinationer i Mellemøsten samt nye amerikanske ruter til Detroit, Philadelphia og Minneapolis er i støbeskeen hos Norwegian.