Norwegian vokser tre gange hurtigere end Ryanair

Med en passagervækst i 2012 på 13 procent i forhold til året før, vokser Norwegian tre gange hurtigere end Ryanair og dobbelt så hurtigt som easyJet.

Der er fart på hos det norske lavprisselskab Norwegian. Ikke blot modtog selskabet 13 nye Boeing 737-800 fly i 2012 og har planer om at modtage 14 Boeing 737-800’ere og tre Boeing 787 Dreamlinere i 2013. Nordmændene har også vokseværk, når det kommer til passagertallene. Faktisk voksede Norwegian i 2012 tre gange hurtigere end Europas største lavprisselskab Ryanair.

Således fløj 17,7 mio. passagerer sidste år med Norwegian sammenlignet med 15,7 mio. i 2011. Det er en vækst på 13 procent. Hos Ryanair kunne man kun byde velkommen til fire procent flere passagerer i 2012 end året før.

Hos Europas næststørste lavprisselskab, easyJet, kunne man heller ikke følge nordmændenes tempo. En vækst på 6,7 procent blev det til for det britiske selskab.

4,5 gange større
Til gengæld er Ryanair og easyJet stadig langt større end Norwegian når det kommer til det faktiske antal passagerer. Med knap 80 mio. passagerer i 2012 er Ryanair 4,5 gange større end Norwegian, og easyJet er mere end tre gange så stor med deres 59,2 mio. passagerer sidste år.

Efter at airberlin forlod gruppen af lavprisselskaber og begyndte at definere sig selv som et traditionelt netværksselskab, så har Norwegian indtaget pladsen som Europas tredjestørste lavprisselskab. Og den placering kommer selskabet sandsynligvis til at holde fast i i 2012. Kontinentets nummer fire og fem, Vueling og Wizz Air, har endnu ikke offentliggjort deres passagertal for 2012. Men det ville kræve en vækst på henholdsvis 44 og 58 procent i forhold til 2011, hvis et af de selskaber skulle vippe Norwegian ned fra podiet.

De 14nye Boeing 737-fly, som Norwegian modtager i 2013, skal blandt andet bruges når selskabet åbner en base i London Gatwick med ruter til Skandinavien og Sydeuropa.Udover en nu lukket base i en kortere periode i Warszawa, så bliver det første gang, at Norwegian skal prøve kræfter med ruter,som ikke enten starter eller slutter i Norden.Desuden skal flyene også bruges på selskabets nye spanske baser.