Tomas Hesthammer er flyvechef i Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegians flyvechef: Brud på procedurer og rutiner

Norwegian har på baggrund af de seneste dages massive omtale af Go2Sky-hændelsen valgt at udsende en redegørelse fra selskabets flyvechef.

Omtalen af hændelsen i Kristiansand den 4. november med et indlejet Norwegian-fly opereret af slovakiske Go2Sky har skabt usædvanligt meget fokus på Norwegian. Kritikken af det norske lavprisflyselskabs forhold til sikkerhed har været så alvorlig, at Norwegians flyvechef Tomas Hesthammer torsdag eftermiddag måtte udsende en slags redegørelse pakket ind i en pressemeddelelse.

Her bliver det slået fast, at piloterne fra Go2Sky på denne ene flyvning har brudt ikke alene én, men flere procedurer og rutiner.

“Der blev afdækket flere brud på procedurer og rutiner, og vi iværksatte derfor umiddelbart en grundig undersøgelse af hændelsen. Go2Sky, som gennemførte den omtalte flyvning for Norwegian, har også foretaget sin egen undersøgelse af hændelsen,” siger flyvechef Tomas Hesthammer.

Han giver som eksempel på procedurebrud, at en af de kabineansatte ikke var på sin plads, da flyet begyndte at accelerere, men at han var på plads og fastspændt, inden flyet forlod startbanen.

Netop brud på procedurer og rutiner er en alvorlig sag da det er kernen i hele sikkerhedsarbejdet, hvilket Norwegians flyvechef da også bekræfter.

“I Norwegian gennemsyrer sikkerhedsarbejdet, alt hvad vi gør, og vores rutiner og procedurer bliver sågar brugt som eksempler for andre samfundsområder, som sygehuse og sundhed,” forklarer Tomas Hesthammer.

Norwegian: Flysikkerhed ikke i fare
Selvom Norwegian kan erkende brud på rutiner og procedurer, vil det norske lavprisflyselskab dog ikke købe præmissen om, at selskabet ikke gør nok for sikkerheden. “Disse påstande er forkerte og alvorlige,” lyder det fra flyvechefen.

“Sikkerheden går foran alt andet vi gør, og den vil vi aldrig gå på kompromis med. Det norske Luftfartstilsynet, Norwegian selv og selskabet som gennemførte flyvningen har alle konkluderet, at der ikke var nogen reel fare for sikkerheden for passagererne eller besætningen.”

Norwegian henviser til, at selskabet har en god sikkerhedsstatistik, ligesom luftfarten er en branche, hvor blandt andet centrale institutioner som EASA (Det Eurpæiske Luftfartssikkerhedsagentur, red.) samt nationale myndigheder sikrer, at piloter fra forskellige flyselskaber, uanset europæisk nationalitet og ansættelsesforhold, følger det samme regelsæt.

“Jeg forstår, at vores passagerer bliver bekymrede, når de læser historier i medierne om manglende sikkerhed. Jeg forstår, at hændelsen om bord kan virke skræmmende. Hertil vil jeg sige, at selvom der kan opstå brud på procedurer, betyder det ikke, at flyvesikkerheden er i fare,” konkluderer flyvechef Tomas Hesthammer, der samtidig ønsker at slå fast, at det er trygt at flyve med Norwegian.

 

Relaterede artikler:

Norwegian stopper flyvninger med Go2Sky-piloter

Turde ikke flyve med slovakiske Norwegian-piloter

Norwegian-fly opereres af slovakisk flyselskab

Gensyn med Go2Sky i Københavns Lufthavn

Norwegian lejer ældre slovakisk fly