Norwegians hjemmeside kan ikke følge med

Presset på det norske lavprisflyselskab Norwegians hjemmeside er i øjeblikket på nogle dage så stort, at kunderne oplever lange svartider. Norwegian har været nødt til at indsætte en særlig ‘BusyPage’, der opfordrer brugerne til at vente 15 sekunder.

De fleste, der driver forretning kan nikke genkendende til, at det er positivt at have mange kunder i butikken. Men kan man ikke nå at betjene kunderne, således at de bliver utilfredse, eller går ud af butikken igen, er man tæt på at blive kvalt i sin succes.

Det er tilfældet med det norske lavprisflyselskab Norwegian, der i de seneste par uger har haft massive problemer med svartiderne på selskabets hjemmeside.

Ugens største belastning ligger typisk søndag aften. Her klikker i tusindevis af rejselystne skandinaver sig ind på Norwegians hjemmeside for at tjekke priser og bestille billetter.

Når presset bliver for stort indsættes en såkaldt ‘BusyPage’, hvor der kommer et billede af tæt biltrafik med følgende tekst: “Vi oplever aktuel intens trafik. Prøver igen om 15 sekunder….“

Herefter går der 15 sekunder, hvorefter den oprindelige forespørgsel igen bliver sendt til databasen, og er man heldig, kommer der svar denne gang, eller man må vente på yderligere et 15 sekunders forsøg.

Ikke et problem
Det er ikke usædvanligt, at luftfartsselskaber periodevis har meget stor trafik på hjemmesiden. Men det er sjældent set, at der sættes ventesider op for kunderne.

“Vi har i perioder rigtig høj trafik, og så får man denne ventemelding,“ forklarer Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen.

Men Norwegian vil ikke kalde det et problem. Selskabets IT-afdeling overvåger og analysereri øjeblikket trafikken på hjemmesiden, og der er endnu ikke taget stilling til, om der skal opgraderes med ekstra serverkapacitet.

Johan Bisgaard Larsen bekræfter, at på søndage er lavprisflyselskabets hjemmeside særligt godt besøgt, men også på tirsdage kan der opleves stor efterspørgsel, da der på denne dag sendes elektroniske nyhedsbreve ud til kunderne.