Norwegian-fly ved gate i Oslo Lufthavn. (Foto: Kristin S. Lillerud)

Norwegians vækst svagest i Danmark og Norge

Danmark og Norge er de lande, hvor Norwegians indtægter steg suverænt mindst i 2017. Til gengæld buldrer selskabet frem i især USA.

Det danske marked er fortsat Norwegians sjette største indtjeningskilde og det er stadig på det norske marked, at Norwegian tjener de fleste af sine penge. Men de to markeder er også der, hvor Norwegians indtægter stiger suverænt mindst. Det fremgår af selskabets årsregnskab, som blev offentliggjort i sidste uge.

Således steg indtægterne kun med henholdsvis seks og fem procent i Danmark og Norge i 2017. I den anden ende af skalaen steg Norwegians indtægter fra det amerikanske og franske marked begge med 57 procent, mens væksten på det italienske marked var på 43 procent. I Spanien, Storbritannien og Tyskland steg Norwegians indtægter med henholdsvis 21, 22 og 21 procent. Kun Finland og Sverige var med indtægtsvækstrater på henholdsvis 17 og 10 procent i 2017 i forhold til året før i nærheden af de pauvre danske og norske resultater.

Indtægterne fordelt på lande er opgjort efter hvor passagererne starter de rejser, som generer indtægterne.

Noget Danmark ikke har
Hos Norwegian tror man dog på at det danske marked nok skal tage revanche i 2018. Blandt andet fordi Danmark ikke har noget, som Norge fik sidste år og som Sverige sandsynligvis får senere i år – nemlig en særlig luftfartsafgift.

”Den største vækst er uden for Skandinavien, så det er naturligt, at omsætningen er større på andre markeder. Men Danmark er et vigtigt marked for os og det eneste land i Skandinavien, der ikke har nogen luftskat, så det er muligt, at der vil være større vækst i indtægterne i Danmark i 2018,” pointerer Charlotte Holmbergh Jacobsson, der er kommunikationsansvarlig for Norwegian i Sverige, Danmark og Finland.

Norge er stadig størst
At Norwegians indtægter i Danmark og Norge slet ikke stiger så meget som i de andre lande hvor selskabet er tilstede, betyder også, at de to landes andel af de samlede indtægter falder. Således kom 7,5 procent af Norwegians indtægter i 2017 fra det danske marked. Et fald på 0,9 procentpoint i forhold til sidste år. Norge er stadig Norwegians største marked, der bidrager med den største andel af indtægterne. Men den andel er faldet med 3,3 procentpoint fra 26,4 procent i 2016 til 23,1 procent i 2017.

Den store vækst i USA har betydet, at landet har overhalet Sverige og i dag bidrager tredjemest til indtægterne efter Norge og Spanien. Kun et mulehår skiller Spanien og USA. I 2017 kom 14,2 procent af Norwegians billetindtægter og andre indtægter fra rejsende, der påbegyndte deres rejser i USA.

 

 

Relaterede artikler:

Mulig bombe under Norwegian-regnskab

Millliardunderskud hos Norwegian

Udsigt til gigantisk januar-underskud for Norwegian

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

​Fald i Norwegian-indtjening kan gavne SAS

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer