Nu er Jet Time også finsk

Danske Jet Time kan nu også kalde sig for finsk flyselskab og gøre klar til at flyve finner til Tyrkiet.

Efter omkring fem måneders arbejde kan det danske flyselskab Jet Time nu også kalde sig selv for et fuldgyldigt finsk flyselskab. I fredags modtog selskabet nemlig en finsk driftstilladelse, et såkaldt Air Operators Certificate (AOC).

Med AOC’et i hånden har Jet Time nu søgt de tyrkiske myndigheder om lov til at flyve mellem Finland og Tyrkiet. Sagen er nemlig den, at Jet Time på lørdag gerne skulle lette fra Helsinki mod Antalya i Tyrkiet med det første hold chartergæster på en kontrakt for en finsk charterarrangør.

For at få trafikrettigheder til at flyve fra et land til Tyrkiet, er det et krav fra de tyrkiske myndigheder, at man har en driftstilladelse i det pågældende land. Og derfor har Jet Time arbejdet intenst på at få tingene på plads, så selskabet nu også kan kalde sig finsk.

”Det har været en fornøjelse at arbejde sammen med de finske myndigheder. Nu bliver der talt finsk på gangene og vi har fået kontor i Helsinki. Desuden er et af vores fly blevet omregistreret til finsk register,” fortæller Klaus Ren, direktør i Jet Time, til CHECK-IN.dk.

Aldrig før 737
Det omregistrerede fly er en Boeing 737-700, der før hed OY-JTV. Nu hedder det OH-JTV. Det har tidligere fløjet for Maersk Air og Sterling samt været et smut i Mauretanien og Tunesien.

Boeing 737 er verdens suverænt mest udbredte passagerflytype, der er bygget i mere end 7.500 eksemplarer og bestilt i yderligere over 2.500 eksemplarer. Jet Time-flyet er dog det første Boeing 737-fly, der nogensinde har været på finsk register. Finnair havde to ældre Boeing 737-200 fly i fragtversion i slutningen af 1980’erne og starten af 1990’erne, men de var begge indregistreret på Island.

Selv om det europæiske luftrum i udstrakt grad er liberaliseret, så kan man som flyselskab stadig løbe ind i bureaukratiske udfordringer som eksempelvis at have de rigtige AOC’er. Især hvis man skal flyve til et ikke-EU-land som Tyrkiet eller hvis man har AOC i et ikke-EU-land og vil flyve fra et EU-land til Tyrkiet. Det oplever blandt andre Norwegian, der ikke kan få lov at flyve mellem Danmark og Tyrkiet på sit norske AOC.

x

Læs Også

Flybe genkender ikke Jet Time’s SAS-problemer

Britiske Flybe, der opererer fem ATR-fly for SAS, kan ikke genkende de problemer danske Jet Time har haft med sin ATR-produktion for SAS.

Jet Time vil være betydelig aktør i ACMI-markedet

Jet Time har netop indgået ACMI-aftaler med Norwegian og airBaltic, og det danske flyselskab ønsker på sigt at være en betydelig spiller i ACMI-markedet.

SAS: Vi kommer til at skære i ruteprogrammet

Antallet af ATR-fly hos SAS bliver reduceret, og det kommer til at betyde justeringer i tidtabellen med færre frekvenser på specifikke ruter, vurderer SAS-direktør.

Ny SAS-leverandør: Planlægning bliver den store udfordring

Regional Jet OÜ ser planlægningen af piloterne og kabinepersonalets arbejdstid som den største udfordring, når selskabet skal til at flyve ATR-fly for SAS i stedet for Jet Time.

Portræt: Her er Jet Times SAS-afløser

Et estisk flyselskab med godt et års erfaring står bag det selskab, der skal overtage Jet Time's ATR-produktion for SAS.

Estere overtager SAS-produktion fra Jet Time

Et selskab med den estiske og den polske stat i ryggen skal overtage de flyvninger for SAS med ATR72-fly, som danske Jet Time stopper med til september.