(Foto: Morten Lund Madsen)

Nu får luftfarten sin strategi

Regeringen vil nu igangsætte arbejdet med at udarbejde den luftfartspolitiske strategi, som den danske luftfartsbranche har sukket efter gennem længere tid.

Regeringen vil udarbejde en luftfartspolitisk strategi som blandt andet vil fokusere på effektive og konkurrencedygtige lufthavne samt attraktive konkurrencebetingelser for danske luftfartsselskaber. Det fremgår af et stort vækstudspil, som erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen præsenterede mandag.

Netop en luftfartsstrategi er hvad store dele af den danske luftfartsbranche har sukket efter gennem længere tid.

I strategien vil regeringen se på mulighederne for at tiltrække yderligere trafik til de danske lufthavne for derved både at tiltrække og styrke virksomheder i hele landet.

”De danske lufthavne fungerer som adgangspunkt til den internationale økonomi via indenrigs- og udenrigsruter og understøtter et Danmark, der hænger sammen. Københavns lufthavn har en særlig rolle som nordeuropæisk knudepunkt for lufttrafikken. De øvrige danske lufthavne medvirker hertil via egne udenrigsruter og indenrigstrafik, som giver adgang til udlandet med hurtige forbindelser mellem landsdelene og internationale knudepunkter,” skriver regeringen i udspillet.

Offensivt indhold
Hos SAS er koncerdirektør Lars Sandahl Sørensen glad for at regeringen nu sætter strategiarbejdet i gang.

“Vi anerkender at der kommer fokus på det her. Vi skal som land ikke tage for givet, at vi også i fremtiden har den samme luftfartsinfrastruktur, som vi har i dag,“ påpeger Lars Sandahl Sørensen.

Han opfordrer til, at der sættes damp under kedlerne fra starten af.

“Hvis ikke der er et offensivt indhold og en fornuftig hastighed på arbejdet, så bliver det ikke særlig værdifuldt,“ understreger Lars Sandahl Sørensen.

Taget handsken op
Brancheforeningen Dansk Luftfart hilser regeringens initiativ velkommen.

”Initiativet er stærkt efterspurgt i erhvervslivet, fordi høj international tilgængelighed og styrket konkurrenceevne for dansk luftfart er vitalt for det danske vækstgrundlag. Præcis den sammenhæng lagde vi stor vægt på i vores luftfartspolitiske udspil ”Danmark som attraktivt luftfartsland” fra maj i år. Vi er både meget tilfredse og begejstrede over, at regeringen har taget handsken op, og ser virkelig frem til at få tingene konkretiseret i det kommende arbejde, siger Per Henriksen, chefkonsulent i Dansk Luftfart.

Hele landet
Også i Københavns Lufthavn klapper man i hænderne over regeringens planer.

”Vi deler til fulde regeringens ambition om at skabe vækst i hele Danmark, og vi mener, at et stærkt og vedholdende fokus på luftfart samt en udvidelse af Københavns Lufthavn er helt centrale initiativer for at understøtte udviklingen i hele landet,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn og fortsætter:

”Jeg ser derfor frem til at samarbejde med regeringen om at skabe mere vækst i turismen samt udvikle flere flyruter, som sikrer bedre tilgængelighed for alle dele af landet.”

Vækst i hele Danmark
Ifølge en analyse fra Oxford Research vil en udvidelse af Københavns Lufthavn styrke tilgængeligheden og understøtte arbejdspladser og vækst i hele Danmark.

Udvidelsen af Københavns Lufthavn fra 25 mio. passagerer til 40 mio. passagerer årligt vil understøtte 84.000 jobs i hele Danmark – heraf 44.000 stillinger uden for hovedstadsregionen.

Overordnet strategisk ramme
I 2011 nedsatte den daværende borgerlige regering et luftfartsudvalg med tidligere EU-kommissær Henning Christophersen i spidsen. Udvalget udarbejdede en rapport om rammevilkårene og fremtidens fokusområder for dansk luftfart. Rapporten blev offentliggjort i april 2012.

Selvom der kun er gået 3,5 år, så mener Dansk Luftfart, at det er på sin plads med et nye strategiarbejde.

“Vores verden er ultra-dynamisk, så man skal være over udviklingen konstant. Desuden er en del af Christophersen-udvalgets forslag gennemført. Desudenses arbejdet denne gang i en overordnet strategisk ramme, hvor fokus er Danmarks vækstgrundlag – og ikke kun luftfartserhvervets rammer,“ pointerer Per Henriksen fra Dansk Luftfart.

Foto: Morten Lund Madsen