Nulvækst hos Bravo Tours

Bravo Tours forventer at sælge lige så mange rejser i 2014 og 2015, som de seneste syv år. Selskabet mener det er uklogt når charterarrangørerne bliver for begejstrede.

Flere feriemål i Thailand, Madeira som helt ny destination og en øget satsning på Sydafrika er nogle af nyhederne i Bravo Tours udbud af rejser i vintersæsonen 2014/2015. De nye destinationer er dog ikke ensbetydende med at selskabet forventer en vækst i antallet af gæster.

Siden 2007 har Bravo Tours haft mellem 131.448 og 147.393 årlige rejsende. Lavest i 2012 og højest i 2010. I de kommende to år forventer selskabet at fastholde niveauet på 135.000 rejsende i år og næste år.

”Det er ikke nødvendigvis saliggørende at vokse, hvis det betyder, at man ikke kan opretholde kvaliteten og sikre en fornuftig indtjening,” påpeger Peder Hornshøj, direktør i Bravo Tours.

Så for ikke at sætte tingene over styr og spille sikkert, så har Bravo Tours valgt at gå efter nulvækst.

Ikke særligt kloge
Peder Hornshøj advarer resten af branchen mod at lade sig rive med af stemningen, når salget går godt.

”Vi er i virkeligheden ikke særligt kloge i branchen. Når det går godt, så skynder vi os at smide mere kapacitet ind på markedet. Og så ender det tit med, at den ekstra kapacitet alligevel ikke kan sælges,” siger Peder Hornshøj og tilføjer:

”At satse på nulvækst er således vores bidrag til at udbuddet ikke stikker af på samme måde som vi har set andre år.”

Han forventer, at der i den kommende vintersæson vil blive udbudt lidt færre charterrejser til salg i Danmark end i den forgangne vinter.

”Nogle charterarrangører forkøbte sig på flykapacitet og hotelsenge på især De Kanariske Øer sidste år, da Egypten pludselig lukkede ned. Derfor tror jeg, at flere holder igen.”

Kæmpe potentiale
Vinterkataloget fra den Herning-baserede charterarrangør indeholder blandt andet et øget antal rejsemuligheder til Sydafrika.

”Vi har solgt rejser til Sydafrika igennem flere år og brugt en hel masse ressourcer på det. Men vi har aldrig knækket koden. Det tror vi, at vi har nu med en række gode produkter i den kommende vinter,” siger Peder Hornshøj.

”Sydafrika har generelt et kæmpe potentiale og leveomkostningerne er vanvittigt lave,” understreger Peder Hornshøj, der gerne så en direkte flyrute mellem København og Johannesburg.

Den israelske badeby Eilat var til Bravo Tours store overraskelse den bedst sælgende blandt Bravo Tours destinationer i den forgangne vinter. Derfor øger selskabet nu kapaciteten med en ekstra flyvning i løbet af vintersæsonen.

Prøve nye steder
Bravo Tours vil i den kommende vinter have i alt otte thailandske rejsemål til salg. For selvom mange danskere har været på ferie i landet adskillige gange, så er interessen stadig stor.

”Vi kan se, at folk kommer mere og mere til os og spørger til Thailand. Og vi kan mærke, at de vil se nye ting og prøve nye steder i Thailand,” siger Peder Hornshøj.

Derfor introducerer Bravo Tours de fem nye thailandske rejsemål Phi Phi, Ao Nang, Koh Yao Yai, Dolphin Bay og Phuket, som vender tilbage til Bravo Tours’ program.