(Foto: Airbus)

Ny 16-sæders Airbus vist frem

Airbus gør kur til olieindustrien med en ny 16 sæders helikopter, EC175, der netop er blevet vist frem i Stavanger.

Helikoptere er et vigtigt transportmiddel for olieindustrien til betjening af offshoreplatforme. Høj pålidelighed og god økonomi er altafgørende, og det er netop hvad Airbus har tilstræbt at indfri med sin nye helikopter, EC175, der blev vist frem for en eksklusiv skare fra oliebranchen i Stavanger.

EC175 anses som værende næste generations passager- og redningshelikopter, og især i Norge, der er en stor olienation og dermed afhængig af gode luftbårne transportmidler, har den nye helikopter vakt interesse. Det fortæller Airbus, der skønner helikopteren vil komme i norsk tjeneste i løbet af få år, til det norske fagmedie Teknisk Ukeblad.

Helikopteren er med sine 16 pladser en smule mindre end de 19-sæders helikoptere, der anvendes på Nordsøen i dag. Ifølge Airbus er dette dog ikke et problem, da 16 sæder passer bedre til denne opgavetype, og derved øges plads og komfort i kabinen.

Ingen norske kunder endnu
EC175 fik sin certificering i januar måned og forventes leveret til de første kunder allerede i år. Helikopteren er solgt i 64 eksemplarer til blandt andre russiske UTAIR og franske Heli Union, men der er ingen norske kunder endnu.

En af grundene hertil kan være, at EC175 trods forcer som større hastighed og mindre støj end sammenlignelige typer ikke er udstyret med et afisningssystem. En særdeles problematisk mangel i det barske norske klima. Ifølge Airbus er det dog et system, som er under udvikling og vil blive tilføjet hurtigst muligt.

EC175 har en rækkevidde på godt 200 kilometer. Det gør den i stand til at nå 80 procent af de norske offshoreplatforme fra fastlandet. Hvorvidt helikopteren også bliver aktuel i Danmark vides endnu ikke. De danske oliefelter ligger cirka 200 km vest for Esbjerg, hvorfra den luftbårne betjening af Nordsøen finder sted.

Helikopteren tilbydes både i en passagervariant og som redningshelikopter og har en listepris på 15 mio. euro. Ifølge Airbus gør dette EC175 til et prisbilligt alternativ for kunderne. Til sammenligning er listeprisen på en Airbus A319 på 61 mio. euro.

Airbus havde foruden Stavanger lagt vejen forbi Aberdeen i Skotland og Norwich i England på sin promoveringstur.

Billede: EC175 produceres af Airbus Helicopters, tidligere Eurocopter, der er et datterselskab i Airbus Group. Foto: Airbus.