Valizo afhenter hele familiens bagage på hjemadressen (foto: Valizo)

Ny aftale om afhentning af bagage hos SAS-kunder

Charterrejsende på SAS-fly kan fremover få samlet deres bagage op dagen i forvejen, hvis de bor øst for Storebælt og er villige til at betale for det.

Når charterrejsende fra Københavns Lufthavn skal med et SAS-fly til ski- eller soldestinationer, så kan de fra på mandag benytte den danske virksomhed Valizo’s service med at få bagagen afhentet på hjemadressen og overlade indcheckningen til Valizo.

SAS bliver nemlig Valizo’s sjette og suverænt største kunde. Så når der står SK7XXX på billetten og rejsen er købt igennem selskaber som Nortlander Skitours, Danski A/S, og Slopetrotter Skitours samt i mange tilfælde også Apollo Rejser, så er der mulighed for at få afhentet på hjemadressen af medarbejdere fra Valizo, der også sørger for at foretage indcheckningen i lufthavnen. Dermed kan de rejsende gå direkte til sikkerhedskontrollen, hvis de hjemmefra har printet deres boardingkort.

Foruden SAS, så samarbejder Valizo også med Atlantic Airways, Air Greenland, Danish Air Transport, Thomas Cook Airlines og Primera Air. Hos Air Greenland og Primera Air kan servicen benyttes ved både charter- og ruteflyvninger, mens det hos de øvrige selskaber kun er når der flyves charter.

Bagagen bragt hjem igen
Foruden de tidligere nævnte skirejsebureauers kunder, så er det kunder hos charterrejsearrangører som Spies, Apollo, Bravo Tours, FolkeFerie.dk, Club La Santa og Sun Tours samt kunder hos selskaber som VR Travel og Grønlands Rejsebureau, der kan benytte sig af servicen.

Den tilbydes til rejsende med bopæl på Sjælland, Lolland-Falster og Møn. Priserne ligger på mellem 395 kroner og 1.1195 kroner alt efter hvor tæt på Københavns Lufthavn man bor. Der er desuden – mod betaling – mulighed for at bestille afhentning kort tid før afgang samt få bagagen bragt hjem igen, når man vender tilbage til Københavns Lufthavn.

Valizo har på forhånd printet boardingkort og bagagetags og tager ud til kunden med dem. Her laver de en normal check-in procedure, hvor de checker kundernes pas, billetter og visum, hvis det er til non-Schengen.

For at benytte sig af den nye bagageservice kræver det dog, at man ikke pakker kufferten i allersidste øjeblik. Har flyet afgangstidspunkt før kl. 14.00, vil bagagen blive afhentet på hjemadressen dagen før mellem kl. 16.00 og 21.00. Foregår rejsen efter kl. 14.00, kommer bagagebilen forbi mellem kl. 07.00 og 10.00 samme dag.

Forseglede lokaler
Sikkerheden er meget vital omkring håndtering af andres bagage. Derfor er Valizo også blevet sikkerhedsgodkendt af flyselskaberne og lufthavnen, ligesom selskabets medarbejdere er blevet godkendt af politi og PET. Det har blandt andet været nødvendigt for Valizo at sikre, at bagagen transporteres i henhold til nogle særlige sikkerhedsprocedurer, og at opbevaring af bagagen foregår i overvågede og forseglede lokaler i lufthavnen.

Valizo drives af Lars Konrad og Christian Kurir Andersen i fællesskab. De har tilsammen erfaringer fra ansættelser i lufthavnens sikkerhedsafdeling, med transport og logistik samt konsulentarbejde for virksomheder relateret til luftfartsindustrien.

 

 

Relaterede artikler:

Flytter indcheckningsskranken ud af lufthavnen