Singapore Airlines første A350-900ULR.

Ny Airbus A350 på ekstra lang tur til Singapore

Singapore Airlines fik i weekenden leveret sin første Airbus A350-900ULR. Den skal indsættes på verdens længste flyrute, men allerede turen fra Toulouse til Singapore blev ekstra lang.

Singapore Airlines er lanceringskunde på den nye Airbus A350-900ULR (ultra long range, red.) og fik i weekenden leveret det første eksemplar af flyet. Selskabet har bestilt i alt syv eksemplarer af flyet, der med en ekstra lange rækkevidde er i stand til at flyve op til 9.700 nautiske mil – eller 17.960 kilometer – nonstop. Det svarer til en flyvetid på omkring 20 timer.

“Dette er et stolt øjeblik for både Singapore Airlines og Airbus, ikke kun fordi vi igen har styrket vores partnerskab, men også fordi vi med dette meget avancerede nye fly har skubbet grænserne for at udvide langdistanceflyvning til nye afstande,” sagde Singapore Airlines koncernchef, Goh Choon Phong, i forbindelse med leveringen i weekenden.

Flyets første tur gik fra Airbus-fabrikken i Toulouse i Sydfrankrig til Singapore, og Singapore Airlines valgte tilsyneladende allerede på den første tur at teste flyets rækkevidde.

Turen fra Toulouse til Singapore fulgte nemlig ikke de normale flyveruter fra Frankrig til Sydøstasien, men gik ifølge flightradar24.com først op over Belgien, Holland og Nordsøen, inden flyet fortsatte ind over de norske fjelde og et godt stykke op i Norskehavet nord for Norge.

Her skiftede flyet til en østlige kurs ind over Barentshavet og Sibirien og videre sydpå over Mongoliet, Kina, Thailand og Malaysia, inden det landede i Singapore søndag eftermiddag kl. 16.40 lokal tid. Det gav en flyvetid på i alt 16 timer og 28 minutter, mens flyvetiden fra Toulouse til Singapore normalt ligger på omkring 12 timer og 20 minutter.

Nedenfor ses flyets rute fra Toulouse til Singapore ifølge FlightAware.

Verdens længste flyrute
Den nye Airbus A350-900ULR med registreringen 9V-SGA kommer dog snart til at flyve endnu længere. Singapore Airlines vil nemlig indsætte flyet på ruten fra Singapore til New York-Newark, hvor afstanden er 16.700 km (9.000 nautiske mil), mens flyvetiden ligger på omkring 18 timer og 45 minutter.

Den nye rute bliver dermed verdens længste flyrute – en titel, som Qatar Airways-ruten fra Doha til Auckland i dag kan bryste sig af. Ruten fra Singapore til New York er over 2.100 kilometer længere end Doha-Auckland.

Singapore Airlines fløj også denne rute fra 2004 til 2013, og dengang benyttede selskabet en Airbus A340-500 på ruten. I det nye set-up med A350-900ULR-flyet vil selskabet i første omgang servicere ruten tre gange om ugen, men allerede fra 18. oktober overgår Singapore Airlines efter planen til daglig drift på ruten efter indsættelse af endnu en A350-900ULR.

En videreudvikling af A350-900
Det nye langtrækkende fly er en videreudvikling af A350-900-flyet. Den væsentligste ændring er et modificeret brændstofsystem, der gør det muligt at øge brændstofkapaciteten med 24.000 liter til 165.000 liter. Dette udvider flyets rækkevidde uden behov for yderligere brændstoftanke.

Derudover har flyet en række aerodynamiske forbedringer, herunder udvidede winglets, som alle A350-900-fly i produktion nu udstyres med.

I Singapore Airlines versionen har flyet fået en to-klasse konfiguration med 67 sæder på Business Class og 94 sæder på Premium Economy Class.

Singapore Airlines er en af de største kunder til Airbus A350 XWB-familien, og har i alt bestilt 67 A350-900, heriblandt de syv ULR-modeller. Foreløbig har selskabet 22 A350 fly i sin flåde.

Airbus har i alt 890 bekræftede ordrer på A350-fly fra 46 kunder verden over, og har indtil videre leveret op mod 200 fly af typen. Blandt de øvrige kunder til flytypen er Finnair og SAS.

Relaterede artikler:

Ny flyrute bliver verdens længste

Ny Airbus A350-900 ULR kan flyve 20 timer i træk

Første Ultra Long Range A350 XWB er klar