Berlins uåbnede storlufthavn Brandenburg kan meget vel blive et museum, lyder det fra airberlin.

Ny Berlin-storlufthavn åbner først i 2013

Skandalen omkring den nye storlufthavn i Berlin breder sig. Oprindeligt skulle lufthavnen have været åbnet den 3. juni i år. Torsdag besluttede bestyrelsen at udsætte åbningen til 17. marts 2013, mens bestyrelsen har besluttet at fyre såvel internt som eksternt ansvarlige.

Tyskland og forbundshovedstaden Berlin har lidt et alvorligt prestigetab i forbindelse med forsinkelsen af den nye storlufthavn i Berlin.

Oprindeligt skulle lufthavnen have været åbnet under stor festivitas søndag den 3. juni. Men den 8. maj måtte lufthavnens ledelse udsende en meddelelse om, at lufthavnens åbning blev flere måneder forsinket på grund af manglende brandsikring.

Udsættelse af åbningen blev naturligvis ikke særligt positivt modtaget af Tysklands to største flyselskaber, henholdsvis Lufthansa og airberlin. Begge appellerede efterfølgendetil, at driftsselskabet bag Flughafen Berlin Brandenburg ville beslutte at udsætte åbningen til slutningen af oktober, hvor vintertrafikprogrammet skulle træde i kraft.

Men torsdag kom der en endnu en overraskende melding fra bestyrelsen bag den nye Berlin-storlufthavn. Åbningen af lufthavnen er nu udsat til den 17. marts 2013, hvilket er næsten 10 måneder senere end først planlagt.

Samtidig har lufthavnens bestyrelse besluttet at fyre Dr. Manfred Körtgen, der siden 2004 har væretden ansvarlige direktør for det nye lufthavnsprojekt. Herudover afbrydes samarbejdet med deansvarlige arkitekt- og ingeniørfirmaer, J.S.K. International Architekten und Ingenieure GmbH samt gmp Generalplanungsgesellschaft mbH.

Vil have luft i tidsplanen
Udsættelsen af åbningen til 2013 begrunder bestyrelsen med det forhold, at man ikke vil risikere, at der ikke er tid nok til de nødvendige inspektioner, godkendelse og certificeringer. Heruodver mener man, at risikoen vil være for stor at flytte operationerne fra Tegel-lufthavnen til den nye Berlin-Brandenburg lufthavn i vinterhalvåret, hvor vintervejret kan risikere at forstyrre.

Torsdagens meddelelse blev særdeles køligt modtaget hos airberlin, der har satset stort på et omfattende netværksprogram, der skulle sættes i værk den 3. juni.

Airberlin er blevet optaget i oneworld-alliancen og har således stillet alliancepartnerne i udsigt, at man kunne tilpasse fartplanen efter det nye trafiksystem med Berlin-Brandenburg som hovedknudepunkt. Herudover har airberlin´s nye storinvestor, Abu Dhabi-baserede Etihad Airways, også tilrettelagt sit trafikprogram efter det nye trafiksystem i Berlin.

“Dette er helt uacceptabelt, og tilføjer uoprettelig skadetil Berlin´s omdømme sominternational hub-lufthavn,“ siger airberlin´s CEO, Hartmut Mehdorn, i en usædvanlig skarpt kritik af lufthavnsledelsen i Berlin.