Fly i Vágar Lufthavn. (Foto: FAE - Vága Floghavn)

Ny FAE-direktør: Lige meget om det er SAS eller Atlantic

Den nye lufthavnsdirektør i Vágar Lufthavn fokuserer på vækst, og ifølge hende er det lige meget om væksten kommer fra SAS eller Atlantic Airways.

Den nye administrerende direktør i Vágar Lufthavn på Færøerne, Gudny Langgaard, har kun siddet i chefstolen i en lille måneds tid. Men den 39-årige lufthavnschef har allerede en klar vision for lufthavnen.

Det handler om vækst, og tilsyneladende vækst for enhver pris uden de politiske hensyn, som man ofte kan opleve i et ø-samfund som Færøerne.

Atlantic Airways er det nationale færøske flyselskab, og selskabet er 100 procent ejet af Færøernes Landsstyre, som det også er tilfældet med Vágar Lufthavn. I slutningen af marts sidste år blev 12 års monopol brudt, da SAS gik ind på ruten mellem København og Vágar, hvilket har presset indtjeningen hos Arlantic Airways.

“For os er det ikke så vigtigt, om det er Atlantic Airways, SAS eller andre, der flyver til og fra lufthavnen. Det er et stort chok, når der kommer konkurrence, men det er en proces, som mange virksomheder skal igennem. Monopol er ikke det bedste for det færøske samfund, og hvis der er økonomi til, at der kan være flere flyselskaber, så er det den bedste løsning,” siger Gudny Langgaard til CHECK-IN.dk.

Optimistisk omkring vækst
Sidste år nåede lufthavnen op over 340.000 passagerer og oplevede dermed en vækst på hele 17 procent. Udsigterne til en ny rekord i 2018 er absolut til stede. Væksten har i årets fire første måneder været tilfredsstillende, og Gudny Langgaard er meget optimistisk for hele året.

“Pessimisterne siger fem procents vækst, og jeg siger mellem 10 og 15 procent,” lyder det stålfast fra den nytiltrådte lufthavnsdirektør. “Vi håber, at vi får flere afgange eller flere selskaber. Vores mål er at få passagertallet op og ikke nødvendigvis at understøtte de eksisterende selskaber.”

I løbet af et par år forventes overnatningskapaciteten på Færøerne at være forbedret, så det ikke længere er en flaskehals, der blokerer for den fortsatte vækst i flytrafikken. Gudny Langgaard nævner Island som et eksempel på en destination, der er blevet udviklet i takt med, at indkvarteringsmulighederne er blevet øget.

Lavere løn end forgængeren
Gudny Langgaard var den ud af 68 ansøgere, der slap gennem nåleøjet og dermed blev valgt som ny direktør for lufthavnen. Hun har afløst Jákup Sverri Kass, der fratrådte efter gensidig overenskomst med bestyrelsen i november sidste år.

Gudny Langgaard, administrerende direktør i Vágar Lufthavn. (Foto: FAE)

Nu er der allerede kommet fokus på det forhold, at den nye kvindelige lufthavnsdirektør tilsyneladende har en gagepakke, der er noget mindre end forgængeren. Således skriver Kringvarp Førya, at forgængeren blev honoreret med 90.000 kroner om måneden, mens den nye direktør har en månedlig gage på omkring 60.000 kroner.

“Det er politisk. Jeg synes ikke, at det er noget med diskriminering at gøre,” siger Gudny Langgaard. “Når man sammenligner med 90.000 kroner skal man huske, at der blandt andet var et eftervederlag inkluderet heri. Med tillæg bliver det en noget højere løn, end der er angivet i artiklen.”

Gudny Langgaard forklarer, at der fra politisk hold længe har været fokus på, at lønningerne i de offentlige chefjob har været for høje, og at disse skulle bringes ned. Men da det ikke har været muligt at sætte cheferne ned i løn, så har man ventet til at foretage en regulering i forbindelse med genplaceringer og nyansættelser.

Så om man vil det eller ej, så er det svært at undgå, at at der kommer politik ind over ansættelsen som direktør for Færøernes eneste lufthavn.

“Man kommer nogle gange til at være politisk, og det er da også en fordel, hvis man kan det politiske spil,” vurderer lufthavnsdirektøren.

 

Relaterede artikler:

Ny direktør i Vágar Lufthavn

Mange vil være færøsk lufthavnschef

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Konkurrence på CPH-rute sikrede færøsk rekordår

SAS-konkurrence kan blive dyrt for Færøerne