- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ny flyulykke i Indonesien

For anden gang på to uger forulykkede et fly i Indonesien, hvor stor vækst blandt andet fører til piloter på amfetamin.

Indonesien er et fast inventar på EU’s sorte liste over lande med flyselskaber, som ikke må flyve til eller fra Europa. I den netop opdaterede liste for 2014 har fem specifikke flyselskaber tilladelse til at flyve til Europa. Alle andre flyselskaber fra det folkerige lande er bandlyst.

Et af de bandlyste selskaber er Trigana Air Service, som søndag var involveret i den anden større flyulykke i Indonesien på bare to uger.

Svag vind
Et de Havilland DHC-6-300 Twin Otter-fly fra selskabet kørte udover siden af landingsbanen, da flyet landede i lufthavnen i Enarotali i Indonesien. Ifølge Aviation Herald var der stærk sidevind under landing. Men vejrdata, som Aviation Herald har indsamlet, melder om meget svag vind i lufthavnen på ulykkestidspunktet.

Der var kun to piloter ombord på flyet, da der var tale om en såkaldt positionsflyvning for at samle passagerer op i Enarotali.

Det samme fly var involveret i en nødlanding i Indonesien i 2007.

Trigana Air Service flyver til omkring 20 destinationer i Indonesien med 22 fly. I flåden er blandt andet ATR42, ATR72 og Boeing 737-fly.

Man er dog naturligvis ikke 100 procent på den sikre side ved at vælge et selskab, som ikke er på listen. 2014’s tre største flyulykker var med fly fra to selskaber, som ikke er på EU’s sorte liste. Det ene selskab var faktisk det indonesiske lavprisselskab AirAsia Indonesia. Den 28. december forsvandt et Airbus A320-fly fra AirAsia Indonesia med 162 mennesker ombord således undervejs fra Surabaya i Indonesien til Singapore.

Tager amfetamin
Ligesom mange andre asiatiske lande, så oplever Indonesien i disse år en eksplosiv vækst i antallet af flyrejsende. Flyselskaberne vokser, køber nye fly og åbner nye ruter i et hastigt tempo. Men rekrutteringen og uddannelsen af nye piloter kan ofte ikke holde trit. Derfor er de eksisterende piloter ofte nødt til at løbe hurtigere og arbejde mere. Og det har ifølge flere medier de senere år betydet, at mange indonesiske piloter tager amfetamin for at holde sig vågne og kunne arbejde igennem.

Kun få dage efter at AirAsia-flyet den 28. december sidste år forsvandt, blev en AirAsia-pilot testet positv i en narkotikatest og suspenderet fra tjeneste.

Twin Otter-flyet fra Trivana Air Service var invoveret i en anden ulykke i 2007. Foto: NTSC.