Den nye hangar bliver på 1.300 kvadratmeter. Foto: Roskilde Lufthavn.

Ny hangar bliver Roskilde Lufthavns største

Roskilde Lufthavn får snart et “flyhotel”, der kan være med til at sende lufthavnen helt til tops i Europa.

Der er fuld gang i byggeriet i Roskilde Lufthavn. Mest markant er opførelsen af en helt ny hangar. Med sine 1.300 kvadratmeter gulvplads – hvilket svarer til knap to håndboldbaner – bliver det lufthavnens største hangar.

Den skal ikke bruges af et specifikt flyselskab eller flyværksted. Faktisk bliver det en form for ”flyhotel”, hvor blandt andet udenlandske og udefrakommende ejere af store business jets kan parkere deres Gulfstream, Global Jet eller Falcon i ly for det omskiftelige danske vejr, når de er i landet og privatflyet venter i lufthavnen.

Godt tilfreds
Roskilde Lufthavn er lillebroderen i koncernen Københavns Lufthavne A/S, der også tæller Københavns Lufthavn. Det er dog ikke Københavns Lufthavne A/S selv, der står for at finansiere og opføre den nye store hangar. Det tager en privat investor sig af. Det er man godt tilfreds med i lufthavnen.

“Vi glæder os over, at en privat investor vælger, at investere i opførelse af en ny hangar og vi vil når hangaren står færdig, indgå en samarbejdsaftale med investoren med henblik på at kunne tilbyde parkering i hangaren på ad hoc basis, til de af vore handlede kunder, der måtte ønske parkering af fly i ly for vejret,” forklarer Lars Lip, der er chef for Roskilde Lufthavn.

Hangaren får 380 kvadratmeter såkaldt hængende administration og kontorer. Den forventes at stå færdig i løbet af sommeren.

Hiver førstepladsen hjem
I de senere år har Roskilde Lufthavn altid været med i toppen når European Business Air News har kåret Europas bedste såkaldte ”fixed base operator” (FBO). Det er de handlingselskaber, som tager sig af forretningsfly i større og mindre lufthavne. I 2014 blev det til en andenplads blandt 400 lufthavn og i 2015 gled lufthavnen ned på en fjerdeplads i opgørelsen, der baserer sig på svar fra kaptajnerne på de forretningsfly, der benytter lufthavnene.

Dengang pegede lufthavnschefen netop på manglen på hangarplads til besøgende fly, som en af forklaringerne på, at lufthavnen ikke nåede helt til tops.

”Vi har en udfordring, når det kommer til hangarkapacitet. Vi har gode samarbejdspartnere blandt virksomhederne i lufthavnen, men nogle gange må vi skuffe kunderne,” sagde Lars Lip i 2015 til CHECK-IN.dk.

I år blev Roskilde Lufthavn nummer tre blandt de 400 lufthavn. Om hangaren er medvirkende til at lufthavnen i 2019 hiver førstepladsen hjem til Sjælland må tiden vise. Men faktisk blev lufthavnen nummer et i 2016 – uden et flyhotel.

 

 

Relaterede artikler:

Roskilde er Europas bedste business-lufthavn

Fornem international hæder til Roskilde

Skandinaviens bedste business-lufthavn

Overvejer ruteflyvning fra Roskilde