London-borgmester erklærede sin støtte til London Gatwick-lutfhavnens ønske om en bane nummer to ved en præsentation af lufthavnens udbygningsplaner.

Ny London-borgmester imod Heathrow-bane

Londons nye borgmester Sadiq Khan samt flere medlemmer af den nye britiske premierminister Theresa May’s regering støtter planen om en ekstra bane i London Gatwick i stedet for en tredje bane i London Heathrow.

Den seneste tids udskiftning på borgmesterkontoret i London og udskiftning i den britiske premierminister-bolig i Downing Street 10 i London kan vise sig at være rigtig godt for London Gatwick-lufthavnen i duellen med London Heathrow-lufthavnen om hvordan den britiske storbys lufthavnskapacitet skal udvides.

Den nye London-borgmester, Sadiq Khan, deltog fredag i London Gatwick-lufthavnens annoncering af sine fremtidige udbygningsplaner til en samlet værdi af op mod to milliarder kroner. Planer, som Khan ikke undlod at udtrykke sin begejstring overfor.

”Gatwick har en formidabel plan, der er en fantastisk udstilling af deres tillid til London,” understregede borgmesteren overfor avisen The Guardian i forbindelse med præsentationen.

Khan har gennem længere tid været en tilhænger af at bygge en landingsbane nummer to i London Gatwick i stedet for at satse på den meget omdiskuterede tredje landingsbane i London Heathrow. Men det er første gang siden 2012, at en politiker åbent har stillet sig på en af de to lufthavnes side.

Vigtig beslutning
Storbritannien fik i sidste uge ny premierminister i form af den konservative Theresa May. Khan opfordrede May til snart at få truffet en afgørelse i den mangeårige diskussion omkring hvordan den britiske storbys lufthavnskapacitet skal udvides. En lufthavnskommission anbefalede i juli sidste år at satse på en tredje landingsbane i London Heathrow. Det mener Khan dog ikke at May bør gøre.

“Den nye premierminister har en meget vigtig beslutning at træffe om ny lufthavnskapacitet, og jeg opfordrer hende til at handle så hurtigt som muligt til fordel for en landingsbane nummer to i Gatwick, hvilket vil medføre betydelige økonomiske fordele,” understreger Sadiq Khan overfor The Guardian.

Truet med at gå af
Theresa May har udnævnt flere ”Gatwick-tilhængere” som ministre, heriblandt den nye udenrigsminister, Boris Johnson, der i sin tid som London-borgmester var lodret imod den tredje landingsbane i Heathrow. Den nye undervisningsminister, Justine Greening, var oprindeligt transportminister i den tidligere Cameron-regering, men blev undervejs degraderet til udviklingsminister. Angiveligt fordi hun havde truet med at gå af, hvis den daværende premierminister, David Cameron, havde valgte at pege på Heathrows tredje bane.

Cameron havde lovet en afgørelse inden udgangen af 2015 og det var ventet, at han ville følge anbefalingen fra lufthavnskommissionen om at vælge at satse på en tredje bane i Heathrow. Det britiske transportministerium forlangte dog flere undersøgelser af miljøpåvirkningerne inden der kunne træffes en endelig afgørelse.

 

 

BA-ejer truer med at vende Heathrow ryggen

Besatte landingsbane i Europas største lufthavn

Kommission: Byg en tredje bane i Heathrow

Både Heathrow og Gatwick i spil