Ny lufthavnschef: Esbjerg skal have chartertrafik

Tidligere pilot er tiltrådt som chef for Esbjerg Lufthavn. Han ser muligheder for både chartertrafik og mere rutetrafik fra den vestjyske lufthavn.

Med 24 års erfaring som pilot i bagagen og ledererfaring fra selskaber som Ryanair, NHV Dancopter og Maersk Olie/Total er den nye chef for Esbjerg Lufthavn godt klædt på til at stå i spidsen for Danmarks førende offshore-lufthavn.

Men står det til 54-årige John Nielsen, som satte sig i chefstolen 1. maj, skal Danmarks syvende største lufthavn fremover ikke udelukkende være kendt for helikoptertrafikken til boreplatformene i Nordsøen samt de to ”offshoreruter” med daglige forbindelser til oliebyerne Stavanger og Aberdeen med DAT og bmi regional.

Den nye lufthavnschef håber på, at det vil lykkes lufthavnen at udvide forretningen med både charterflyvninger med ferierejsende og flere udenrigsruter, der kan servicere forretningsfolk og privatrejsende i den vest- og sønderjyske region.

”Vi vil gerne have gang i chartertrafikken igen. I dag har vi 80.000 passagerer om året, som primært benytter lufthavnen for at tage på arbejde. Vi vil med tiden gerne have lige så mange ferierejsende i lufthavnen,” siger John Nielsen til CHECK-IN.dk.

Men er det realistisk, når I ligger så tæt på Billund Lufthavn, som er en stor charterlufthavn?

”Vi bliver ikke et nyt Billund, men jeg mener bestemt, at det er realistisk at få chartertrafik til Esbjerg. Vi er den eneste lufthavn i Danmark udover København, som har direkte adgang til motorvej. For alle, der bor syd for motorvejen eller i Esbjerg, vil det være hurtigere at køre hertil end til Billund,” siger John Nielsen.

Skal Ryanair tilbage til Esbjerg?
Den nye lufthavnschef ser også muligheder for flere udenrigsruter i lufthavnen, men understreger samtidig, at han kun lige har sat sig i chefstolen og endnu ikke har gjort sig konkrete tanker om, hvilke ruter, der kunne blive tale om.

”Ryanair har jo tidligere fløjet til Esbjerg, og hvem ved, om de kunne finde på at vende tilbage. Jeg håber, at der er nogen, der i samarbejde med kan se, at der er interessante muligheder i Esbjerg Lufthavn,” siger John Nielsen, der selv som pilot har fløjet for Ryanair til Esbjerg.

Vandflyver en mulighed
Mere konkret kunne lufthavnschefen godt tænke sig at genoplive indenrigsruten mellem Esbjerg og København. Men det skal være i et andet set-up, så lufthavnen kan konkurrere med togforbindelsen med DSB, hvor man kommer fra centrum til centrum.

”Når man kan drive en vandflyverrute fra Aarhus til København, kunne man måske gøre det samme fra Esbjerg Lufthavn til København. Det er fly i den størrelse, som vil være passende,” siger John Nielsen.

Han har dog endnu ikke har vendt ideen med Nordic Seaplanes, der driver vandflyverruten mellem Aarhus og København (men vandflyveren er i stand til at lande på asfaltbaner, da der er landingshjul gemt i flyets pontoner, red.).

Helikopterpilot og pilot i SAS
John Nielsen har en lang karriere i luftfart bag sig. Han er uddannet helikopterpilot i Forsvaret og kom derefter til SAS. Men da SAS efter terrorangrebet i USA i 2001 fyrede 400 piloter, var John Nielsen med kort anciennitet i selskabet en af dem, der blev fyret. Derefter fik han ansættelse i Ryanair, hvor han var i ni år – blandt andet som basechef i Bremen.

Siden gik turen til tilbage til Danmark til lederstillinger i NHV Dancopter og senest Maersk Olie/Total, hvor han var logistikchef og blandt andet stod for forhandlinger om selskabets offshore-helikopterflyvninger.

”Jeg savnede imidlertid at arbejde direkte med luftfart, og det så jeg muligheden for, da stillingen som lufthavnschef i Esbjerg blev slået op,” siger han.

Udviklingen skal vendes
Som chef for den kommunalt ejede lufthavn står John Nielsen i spidsen for 60 medarbejdere. Nu skal han sammen med dem forsøge at vende udviklingen i lufthavnen, der de seneste har mærket konsekvenserne af nedsat aktivitet i olie- og gasindustrien i Nordsøen.

Sidste år oplevede lufthavnen et fald i passagertallet på 21,7 procent, og lufthavnen måtte bede Esbjerg Kommune om en ekstrabevilling på over syv millioner kroner til at dække et underskud som følge af manglende indtægter.

Den tidligere chef for Esbjerg Lufthavn, Anette Bendixen, blev fyret i december sidste år, ifølge JydskeVestkysten som følge af uacceptabel opførsel under en stor kommunal julefrokost på Esbjerg Rådhus. Hun havde i forvejen fået en tjenstlig advarsel for en “uacceptabel og kritisabel sammenblanding” af sine egne og den kommunalt ejede lufthavns interesser.

 

Relaterede artikler:

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Nordsøen giver styrtdyk i Esbjerg

Lufthavnschef i Esbjerg er fortid