Bombardier CRJ900NG hos Nordica ES-ACJ. (Foto: Inger Bjørndal Foss)

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

Det estiske flyselskab Nordica og datterselskabet Regional Jet er begge velkendte i det danske marked. Regional Jet flyver på en wetlease-aftale for SAS med fire ATR72-600 på indenrigsruter og regionale ruter, mens Nordica fra København flyver til både Groningen og Örebro.

Nu er en tredje rute på vej, og den går fra den estiske hovedstad Tallinn til København med start den 27. april 2018. Nordica vil i første omgang flyve 11 gange om ugen mellem Tallinn og København med Bombardier CRJ900 med en kapacitet på 88 passagerer.

“Vi opererer allerede en del flyvninger ud af København for SAS samt kontraktflyvninger for lokale hollandske og svenske myndigheder, hvorfor åbning af en rute fra Tallinn til København var et naturligt skridt i den videre udvikling. Vi ønsker at finde så mange måder som muligt, hvorpå vi kan knytte Estland endnu tættere til resten af verden, hvilket vil gavne landets økonomi,” siger Jaan Tamm, der er bestyrelsesformand hos Nordica.

Nordica fløj i 22 dage i november 2015 mellem Tallinn og København umiddelbart efter konkursen i Estonian Air, men konkurrencen fra SAS var dengang for hård, hvorfor selskabet hurtigt trak følehornene til sig. Konkurrencen fra SAS vil dog stadig være der, når ruten genåbnes næste forår. Således flyver CityJet på vegne af SAS 12 gange om ugen i hver retning med Bombardier CRJ900, der har plads til 90 passagerer.

Tilrettelagt efter trafikbølger i CPH
Nordica anerkender det forhold, at Københavns Lufthavn i dag er den største lufthavn i regionen, og at lufthavnen allerede er blevet næstvigtigste base for Nordica udover hovedbasen i Tallinn.

Flyvningene mellem Tallinn og København er da også tilrettelagt efter, at det vil være muligt for estiske passagerer at gøre brug af de op imod 160 ruter, der tilbydes ud af den danske hovedstadslufthavn. Derfor flyves der fra Tallinn kl. 07.00 og 18.30 på hverdagene med returflyvninger fra København kl. 08.10 og 19.40. Dermed vil det være muligt for Nordica-passagerer fra Tallinn at nå de tidlige morgenafgange ud af København og aftenflyvningerne til Asien.

Der bliver særligt gode forbindelser via København til London, Birmingham, Manchester og Dublin samt til New York, Boston og Chicago. Til Asien kan ruten via København med fordel anvendes, hvis destinationen hedder Beijing, Singapore, Hong Kong eller Tokyo.

Ruten mellem Tallinn og København giver også gode muligheder for skandinaviske rejsende i forhold til at  komme hurtigt til Tallinn og derfra videre til eksempelvis Kiev, Vilnius og Sankt Petersborg.

Nordica beskæftiger i øjeblikket 15 fly, herunder fem ATR72-600, to Bombardier CRJ700 samt otte Bombardier CRJ900, hvoraf to af disse er overtaget fra SAS, mens et tredje også er på vej herfra.

 

Relaterede artikler:

Nordica overtager SAS-fly

CityJet etablerer SAS-base i Tallinn

Nordica vælger Bombardier-fly

Nordic Aviation opgiver København-rute

Trængsel på Tallinn-ruter

x

Læs Også

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.

Billund Lufthavn i dialog med kinesisk flyselskab

Det kinesiske flyselskab Tianjin Airlines har vist interesse for at etablere flyvninger fra en kinesisk millionby til Billund.

SAS Irland-flyvninger atter udsat

Det første fly fra Scandinavian Airlines Ireland skulle have været i luften i søndags, men SAS må endnu engang udsætte opstarten.

Powdair-kollaps rammer dansk flyselskab

Powdair har opgivet at komme i luften i vintersæsonen 2017/18, og det betyder store økonomiske tab for danske BackBone Aviation.