Ny Oslo Lufthavn med Pier Nord (Foto: Avinor | Oslo Lufthavn AS)

Ny Oslo Lufthavn indvies i dag

Norges transportminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) vil i dag officielt åbne udbygningen af Oslo Lufthavn, der dermed øger kapaciteten til 32 mio. årlige passagerer.

Der er lagt op til en festlig dag, når udbygningen af Oslo Lufthavn – populært kaldet Ny Oslo Lufthavn – i dag officielt bliver indviet. Lufthavnsoperatøren Avinor, der driver den norske hovedstadslufthavn vil markere udbygningen med festligheder for det rejsende publikum samt en officiel del, hvor der bliver taler og snoreklipning.

Flypassagererne kan i terminalerne opleve akrobatik, mini-koncerter, klovne og meget mere, mens der dagen igennem vil være smagsprøver på både vådt og tørt fra nogle af lufthavnens forretninger og restauranter.

Det officielle arrangement foregår mellem kl. 11.00 og 12.00, og her vil Avinor levere taler via koncernchef Dag Falk-Petersen, bestyrelsesformand Ola Mørkved Rinnan samt lufthavnsdirektør Øyvind Hasaas. Der er også plads til overrækkelse af en gave fra de ansatte, ligesom SAS, Widerøe og Norwegian sammen med BARIN (Board of Airline Representatives in Norway, red.) har fået udarbejdet en film, som vil blive vist umiddelbart før, at transportminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) officielt åbner den nye Pier Nord.

Byggeri til 14 mia. norske kroner
Det nuværende lufthavn blev åbnet i 1998 og var oprindeligt bygget til at håndtere 17 mio. årlige passagerer, men det blev hurtigt klart, at der var behov for en udbygning, og planlægningen heraf begyndte i 2007 og blev formelt godkendt og vedtaget i 2011, hvorefter byggeriet til 14 mia. norske kroner (11,1 mia. danske kroner) blev indledt. I 2016 rejste 25,8 mio. passagerer gennem Oslo Lufthavn, og efter udbygningen vil der være en kapacitet på årligt 32 mio. passagerer.

Udbygningen centrerer sig om Pier Nord, hvor lufthavnen hidtil har været indrettet med indenrigstrafik i den vestlige del af lufthavnen samt international trafik i den østlige del. Pier Nord, der er indrettet i to etager, vil rumme international trafik i stueetagen, mens førstesalen er forbeholdt indenrigstrafikken. Med i i alt 21 nye gates, hvoraf 11 er betjent med flybroer og de sidste 10 via busser til fjerneparkerede fly, er kapaciteten udvidet betydeligt.

Der er også blevet plads til 34 nye check-in skranker samt et større areal både før og efter sikkerhedskontrollen, der samtidig er blevet udvidet med 12 sluser og samlet i ét område. Arealet af lufthavnens terminal er gennem byggeriet øget med 117.000 kvadratmeter fra 148.000 til 265.000.

De nye terminalfaciliteter i Pier Nord er løbende blevet taget i brug siden oktober måned sidste år, og siden den 1. januar i år har der været prøvedrift af alle arealer samtidig med, at de kommercielle arealer er blevet færdiggjort.

Oslo Lufthavn har som bygherre haft seks arkitekter og rådgivere til at hjælpe med design og teknisk planlægning. Det er Team_T AS, Narud Stokke Wiig Arkitekter og Planleggere AS, COWI AS, Norconsult AS, Aas-Jakobsen AS samt Per Rasmussen SAS.

 

Relaterede artikler:

Her er de 20 største lufthavne i Norden

Et kig bagved Norges største byggeprojekt

Alle gates får nye navne i Oslo

Norwegian størst i Oslo Lufthavn

Oslo vil gøre sig klar til A380