Morten Mortensen, ruteudviklingschef i Københavns Lufthavn. (Foto: Københavns Lufthavne)

Ny rabatmodel skal gøre CPH mere attraktiv

Ifølge Københavns Lufthavn har konkurrerende lufthavne i Skandinavien øget støtten til flyselskaberne, hvorfor CPH vil implementere en ny rabatmodel.

SAS kæmpede i foråret en kamp med Københavns Lufthavn om takstniveauet, som det skandinaviske flyselskab mener er for højt, da forudsætningerne der lå til grund for den nuværende takstaftale har ændret sig.

Mens SAS førte kampen mod CPH gennem medierne, var Norwegian – som næststørste operatør i Københavns Lufthavn – i stedet fokuseret på at søge politisk opbakning og lufthavnens støtte til at få moderniseret luftfartsaftalerne med Rusland, så det i fremtiden vil være muligt at etablere flere nye Asien-ruter fra CPH, når overflyvningsrettighederne over russisk territorium vil kunne sikres.

Nu er Norwegian dog også kommet ind i kampen mod CPH´s takstsystem, der også blev sat i fokus, da regeringen i starten af juli præsenterede en ny lufthavnsstrategi. I et debatindlæg på CHECK-IN.dk skriver Daniel Kirchhoff, der er informationschef i Norwegian i Danmark, at Københavns Lufthavns kommercielle og operationelle tilbud ikke er konkurrencedygtigt i forhold til konkurrerende skandinaviske lufthavne, hvorfor det norske lavprisflyselskab i fremtiden kan blive nødt til at flyve udenom Danmark, når nye fly bliver leveret.

Vil revurdere rabatmodel
SAS har også truet med at flytte nye ruter til Stockholm og Oslo, så Københavns Lufthavn har tilsyneladende givet efter for presset ved at igangsætte en revurdering af den nuværende rabatmodel i forbindelse med opstart af nye ruter.

“Københavns Lufthavn har i en årrække haft en rabatmodel for uservicerede flyruter. Den model har været særdeles effektiv til at skabe vækst i antallet af ruter, ikke mindst i de seneste år, hvor CPH’s rutenetværk er vokset og nu dækker ikke mindre end 166 destinationer. Vi vurderer løbende modellen for den kommercielle støtte, som Københavns Lufthavn kan yde for at sikre, at vi står konkurrencemæssigt stærkt overfor andre europæiske lufthavne. Vi kan konstatere, at konkurrerende lufthavne har øget støtten til flyselskaberne, og det er også en af årsagerne til, at vi er i gang med at revurdere vores incitaments-model,” forklarer ruteudviklingschef Morten Mortensen til CHECK-IN.dk.

SAS og Norwegian havde tilsammen en markedsandel på 53,7 procent i Københavns Lufthavn i 2016, så det er naturligt, at lufthavnen bliver nødt til at lytte til de krav og behov, som de to flyselskaber har, i bestræbelserne på at udvikle markedet.

“Vi har i år været igennem en proces med en række flyselskaber, blandt andet SAS og Norwegian for at forstå deres behov for støtte til nye ruter og for at sikre, at Københavns Lufthavns kommercielle tilbud i form af vores rabatmodel for uservicerede ruter, er konkurrencedygtig og driver fortsat vækst. Vi har også afholdt et informationsmøde for alle aktive flyselskaber i CPH, hvor vi præsenterede et forslag til en ny rabatmodel og diskuterede det med flyselskaberne. Vi forventer snart at kunne implementere en ny rabatmodel med god konkurrencemæssig kommerciel støtte,” understreger ruteudviklingschefen.

CPH: Vores tilbud er ikke uattraktivt
Norwegian skriver i sit debatindlæg, at man finder Københavns Lufthavns tilbud til flyselskaberne “uattraktivt” og at der er indbygget “snubletråde”, der forhindrer selskaberne i at nå de vækstmål, som CPH selv agiterer for gennem den ambitiøse udbygningsplan, der om nogle år skal give plads til 40 mio. passagerer gennem infrastrukturen på Amager.

Den udlægning er ruteudviklingschefen dog ikke helt enig i.

“Fra forskelige segmenter af flyselskaber er der naturligvis forskellige ønsker til Københavns Lufthavns tilbud, men generelt får vi ikke det feedback at vores tilbud er uattraktive. Nogle selskaber vil gerne have at rabatmodellerne passer præcist til deres forretningsmodel, men det er vigtigt, at de rabatter vi yder, understøtter vores målsætning om at styrke Danmarks internationale tilgængelighed og Københavns Lufthavns hub-funktion. Den nuværende model har været med til at sikre de senere års vækst. Vi er overbevist om, at vi med implementering af den nye rabatmodel vil blive endnu mere attraktive og at vi vil se fortsat stærk vækst i nye ruter fra CPH,” lyder det fra Morten Mortensen.

 

Relaterede artikler:

SAS: Stockholm og Oslo får flere ruter end CPH

Norwegian vil opfylde CPH’s langrutedrømme

SAS vil have milliarder tilbage fra CPH

Norwegian får politisk taletid via CPH

Norwegian vil have flere USA-ruter fra CPH