Ny regering vil sælge SAS

Den nye borgerlige regering i Norge med Erna Solberg i spidsen vil med det samme sætte gang i et frasalg af Norges aktiepost i SAS.

Det er langt fra sikkert, at et parti vil gennemføre det de lovede før et valg, når de efter et valg kommer i regering. Det har man blandt andet set herhjemme med Socialdemokratiet og SF. Men i Norge er det anderledes.

Som CHECK-IN.dk beskrev mandag, så mener de to borgerlige norske partier, Høyre og Fremskrittspartiet, helt principielt at den norske stat bør sælge sin ejerandel i SAS. Mandag vandt partierne magten i Norge og forventes at danne regering.

Og et SAS-salg viser sig nu ikke blot at være et synspunkt på en lang liste med valgløfter, som ikke nødvendigvis bliver indfriet. En af den kommende statsminister Erna Solbergs første offentlige udmeldinger efter valget er nemlig, at den nye norske regering hurtigst muligt vil igangsætte et udsalg af ejerandele i en række virksomheder herunder SAS. Det skriver Finansavisen i Norge.

Lun på Norges aktiepost
Den seneste tids positive udmeldinger fra SAS om at den storstilede spareplan for alvor begynder at have effekt og pæne regnskabstal, bliver uden tvivl bemærket hos potentielle købere rundt omkring i verden. Og et selskab som det hovedrige Etihad har med adskillige andre opkøb verden over, tydeligt markeret, at de er villige til at smide penge på bordet for selv små aktieposter. Således ejer Etihad under fire procent af Aer Lingus og knap 30 procent af airberlin. Derfor kan det ikke udelukkes, at Etihad kunne være lun på Norges 14,3 procent af SAS-aktierne.

Som ikke-europæisk flyselskab vil Etihad kun kunne købe maksimalt 49,9 procent af aktiemajoriteten i SAS. Den danske, norske og svenske stat ejer tilsammen 51 procent af SAS.

Blandt de borgerlige partier i Danmark og Sverige er lysten til at sælge SAS langt mindre end hos partifællerne i Norge. Herhjemme skyldes det blandt andet, at København er SAS’ primære trafikknudepunkt. Og politikerne er usikre på hvorvidt en ny ejer vil holde fast i dette.

Foto: Kjetil Ree.