Dette ATR72-600 fly bliver et af de første, som Regional Jet kommer til at operere for SAS. (Foto: Anna Zvereva)

Ny SAS-leverandør skifter navn

Estiske Regional Jet OÜ, der om en måned begynder at flyve for SAS, får et nyt navn, der er mere unikt og bedre signalerer selskabets tilhørsforhold.

Når det estiske flyselskab Regional Jet OÜ fra den 15. august begynder at operere ATR72-600 fly for SAS til og fra blandt andet Københavns Lufthavn, så bliver det ikke under Regional Jet-navnet. Flyselskabet har nemlig valgt at skifte navn til Nordica Regional. Det skriver ch-aviation.

Med det nye navn får selskabet en mere unik identitet, da Regional Jet også betegner en hel kategori af fly – nemlig regionale jetfly som CRJ-serien og Embraer E-familen. Et navn, der også var en anelse misvisende eftersom selskabet skal operere ATR72-turboprop fly for SAS.

Tidligere Cimber-direktør
Nordica Regional-navnet signalerer tydeligt, at selskabet er et datterselskab af det estiske flyselskab Nordica og at det flyver regionale feeder-flyvninger for SAS og polske LOT, ligesom det leverer kapaciteten til Nordica’s egne flyvninger. Flyvningerne for LOT og Nordica gennemføres med CRJ-jetfly.

Nordica ejer 51 procent af selskabet, mens LOT ejer de resterende 49 procent. Den estiske stat ejer Nordica, mens den polske stat har aktiemajoriteten i LOT. Den tidligere direktør for Cimber Sterling, svenskeren Jan Palmér, er idag bestyrelsesformand i Nordica.

Kommer til at overnatte
Regional Jet OÜ/Nordica Regional skal sætte de to første ATR72-600 fly i drift den 15. august og yderligere to skal i sving fra den 3. september. To af flyene skal placeres på en base i Københavns Lufthavn mens andre to fly skal have base i Billund Lufthavn. Herudover har bemandingsselskabet PAS Aviation netop besluttet at etablere en crewbase i Aarhus Lufthavn, hvor flyene ofte kommer til at overnatte. PAS Aviation står for rekruttering og bemanding på vegne af Regional Jet/Nordica Regional.

Aftalen mellem SAS og Regional Jet OÜ løber i seks år, men kan opsiges efter tre år. Den kan udvides til at omfatte flere end de fire fly. Kontrakten afløser den kontrakt, som SAS har haft de sidste fire år med danske Jet Time om operation af op til 11 ATR-fly. En operation, som har givet Jet Time stort underskud. Frem til at esterne tager over opererer Jet Time fem ATR72-600 fly for SAS.

Det nye navn ligger tæt op af det finske regionalflyselskab Nordic Regional, der markedsfører sig selv under brandet Norra. Det opererer blandt andet en stor flåde af ATR-fly for Finnair.

 

Relaterede artikler:

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Første SAS-fly til Regional Jet

SAS: Regional Jet havde den mest “effektive” pris

Ny SAS-leverandør: Planlægning bliver den store udfordring

Portræt: Her er Jet Times SAS-afløser

Estere overtager SAS-produktion fra Jet Time

x

Læs Også

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

For 40. år i træk er Sun-Air kommet ud med et overskud, der dog ikke er så prangende som tidligere. Det skyldes blandt et stort tab på satsningen i Bremen.

Første SAS A350 på produktionslisten

Det første af i alt otte Airbus A350-900 langdistancefly til SAS er nu sat på produktionlisten hos Airbus og forventes leveret i løbet af 2019.

SAS vil have flere gebyrindtægter

SAS vil teste betalingsvilligheden for forhåndsreservering af flere sæder på interkontinentale flyvninger. To ruter er valgt ud til den særlige test.

Jet Time får ny kontrakt med Finnair

I en periode på 11 uger skal Jet Time flyve for Finnair på ruterne fra Helsinki til Berlin, Budapest og Wien.

SAS opsiger codeshare med Star Alliance-partner

SAS afslutter et langvarigt samarbejde med Egyptair om codeshare til Cairo og sender i stedet passagererne afsted med Lufthansa via Frankfurt.