Ny SAS-leverandør ved at blive solgt

Ejeren af det irske flyselskab CityJet er ved at sælge selskabet, der fra marts næste år skal operere otte fly for SAS.

I slutningen af marts næste år føjer irske CityJet sig til listen af flyselskaber, som flyver wet lease-operationer for SAS og feeder passagerer ind til det skandinaviske flyselskabs trafikknudepunkter i Københavns Lufthavn, Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen. I dag er CityJet ejet af tyske Intro Aviation. Men når CityJet den 30. marts næste år tørner ud for SAS for første gang, så har selskabet formentlig en anden ejer i ryggen.

”Timingen for et salg af CityJet er ideel nu. Og der er allerede potentielle interesserede investorer,” siger Intro Aviations grundlægger, Hans Rudolf Wöhrl, til Air Transport World. Han ønsker dog ikke at sætte navne på så længe der forhandles.

”Selskabet er solidt, har en fremtidsorienteret strategi og har positioneret sig godt økonomisk – selv med gamle fly,” påpeger Hans Rudolf Wöhrl.

Flere økonomiske muskler
Intro Aviation overtog CityJet i april 2014 og har specialiseret sig i opkøbe flyselskaber og vende dem rundt rent økonomisk. Nu er tiden imidletid kommet til, at der er brug for flere økonomiske muskler.

“For at være istand til at gennemføre en flådeudskiftning og udvide CityJet’s aktiviteter, så er det nødvendigt med flere finansielle investeringer, som vi ikke har råd til alene,“forklarer Hans Rudolf Wöhrl.

Sammen med SAS’ eget datterselskab, Cimber A/S, skal CityJet stå for at operere 88-sæders CRJ-900 regionale jetfly i SAS-farver. Da SAS og CityJet indgik aftalen om det kommende samarbejde, så fik CityJet samtidig SAS’ finske produktionsselskab, Blue1, med i handlen. Blue1 har sagt farvel til sine aldrende Boeing 717-fly og flyver ikke i øjeblikket. I stedet er mange af selskabets piloter og kabineansatte ved at blive omskolet til at kunne bemande de nye CRJ-900 fly.

Russiske jetfly
Ved siden af arbejdet med at etablere SAS-operationen og overtage Blue1, så er CityJet også i gang med en større udskiftning af sin eksisterende flåde. Selskabet bliver således den første europæiske operator af det russiske regionale jetfly Sukhoi Super Jet (SSJ). CityJet leaser nemlig 15 nye Super Jets til levering fra februar næste år og to år frem. Desuden har selskabet fået en option på yderligere 10 fly.

CityJet har mange ruter ind og ud af Londons City-lufthavn, hvor kun udvalgte flytyper er i stand til at lande, da det kræver en stejlere indflyvningsvinkel end normalt. Derfor anvender CityJet i dag det aldrende Avro 85-jetfly, som selskabet har 18 af. CityJet overvejede også at købe Embraer 190 regionale jetfly som erstatning for Avro-jetten. Men i sidste ende faldt valget på det russiske fly.