- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ny SAS-lounge indviet i Københavns Lufthavn

SAS kunne onsdag officielt indvie den nyrenoverede lounge i Københavns Lufthavn med et helt nyt koncept, der også skal rulles ud i Oslo og Stockholm,

Siden april har håndværkere og arkitekter, designere og lysmestre sammen med de loungeansvarlige hos SAS været i gang med renoveringen af de to lounges i Københavns Lufthavn.

SAS har investeret et tocifret millionbeløb i opgradering af de to lounges, der nu har det nye skandinaviske præg. som SAS ønsker at fremstå med. Tilsammen fylder loungeområdet nu 3.000 kvadratmeter fordelt på to etager, hvor Business loungen er for alle Plus- og Business Class-passagerer, mens Gold-loungen er forbeholdt rejsende med SAS-guldkort og højere, eller tilsvarende niveau hos Star Alliance-partnerne.

”Det var på tide”
Koncerndriftsdirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen holdt åbningstalen for de godt 100 inviterede gæster, og han kom i talen ikke udenom, at investeringen var tiltrængt.

”Jeg har ikke ikke været vildt stolt i lang tid, når jeg har besøgt vores lounge her i København,” sagde Lars Sandahl Sørensen med klar henvisning til, at de to lounges i København trængte til en gennemgribende renovering.

”Det var på tide og utrolig vigtig for SAS, at kunne tilbyde attraktive lounger her i vores hub. Sammen med vores nye Service Point og fast track i sikkerhedskontrollen giver det vores mest rejsende passagerer et gennemgående højt serviceniveau. Selv om lufthavnen tager sig alt for godt betalt for fast track-tjenesten,” sagde Lars Sandahl Sørensen videre.

Den sidste bemærkning med et muntert smil henvendt mod lufthavnens administrerende direktør Thomas Woldbye.

Koncerndriftsdirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen holdt åbningstalen. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Passagerer ser ikke forskel
Thomas Woldbye tog derefter over i talerækken, og replicerede, at fast track-tjenesten var alt for billig for SAS. Men da latteren havde lagt sig, fremhævede Thomas Woldbye vigtigheden af et godt samarbejde med SAS.

”Mange passagerer kan ikke se forskel på, om det er personale fra SAS eller CPH de taler med eller som betjener dem. Derfor er det vigtig, at vi alle holder et højt serviceniveau og ser arbejdet i lufthavnen som et partnerskab,” sagde Thomas Woldbye.

Administrerende direktør i Købehavns Lufthavn, Thomas Woldbye, fremhævede vigtigheden af et godt partnerskab med SAS. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Nyt koncept på plads
Med åbningen af de nyrenoverede lounger har SAS fundet et koncept for lounges i de mange kommende år.

Den internationale lounge i Oslo Lufthavn og loungerne i Stockholm-Arlanda skal nemlig indrettes efter samme koncept, som SAS selv kalder ”Next Generation Design”.

Indenrigsloungen i Oslo Lufthavn er allerede på plads i dette koncept. Øvrige lounges vil have ”café lounge” konceptet som eksempelvis i Bergen eller ”Business lounge” konceptet som SAS har i de nyrenoverede lounges i New York og Paris.

”Vi har lyttet meget til vores passagerer i forbindelse med det nye koncept. Loungen skal både være spændende, effektiv, have gode arbejdsforhold og mulighed for afslapning,” fortæller Birgitta Sandhaag, der er produktchef for Lounge Services i SAS, til CHECK-IN.dk.

Plads har også vært en vigtig faktor i renoveringen af de to lounges. ”Vi har ikke fået flere kvadratmeter, så vi forsøger at udnytte pladsen bedre, samt opgradere serviceniveauet. Blandt andet er der reduceret fra syv til fire mødelokaler, og vi har mindre borde til to personer fremfor i den gamle, hvor der var rigtig mange større borde, der ofte var optaget af en enkeltrejsende”, forklarer Birgitta Sandhaag.

Birgitta Sandhaag, produktchef for Lounge Services i SAS, er ansvarlig for lounge-programmet. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Nye services
Specielt guldloungen har fået nye services. En kaffebar betjent med baristaer laver kaffe på bestilling.

Alt lys er byttet ud med nye energibesparende LED-lamper der er 3D printet specielt til loungen, og et eget lysrum giver dig et ”boost” af kunstigt dagslys på 4.000 lux for at give energi før eller efter en lang flyvetur. Business loungen nedenunder kan fra december byde på en egen “innovation lounge” hvor besøgende kan teste nye tekniske produkter og endog låne et kamera til ferieturen fra Panasonic.

Dagligt besøger 3.000-4.000 passagerer SAS-loungerne i København, noget der årligt giver tæt på en million besøgende.

CHECK-IN.dk vil i de kommende dage bringe en anmeldelse og billedgalleri fra loungen.

CHECK-IN.dk var inviteret til åbningen af SAS, og SAS dækkede i denne forbindelse flybillet fra Aalborg til København for journalisten.

 

Relaterede artikler:

Stor opgradering af SAS Lounge i CPH

SAS etablerer Service Point i Københavns Lufthavn

SAS lukker to cafelounger

Nyrenoveret SAS-lounge i New York

SAS-kunder bekymrede over lounge-plan