(Foto: Morten Lund Madsen)

Ny SAS-lounge til en halv mio. rejsende

På mandag åbner SAS sin nye indenrigslounge i Oslo. Selskabet forventer, at op mod en halv mio. rejsende vil besøge loungen hvert år.

(OSLO) Indenrigsmarkedet i Norge er SAS’ største forretningsområde med 6 mio. rejsende årligt. Det kan derfor næppe overraske, at SAS har valgt at indfri et stort ønske om at åbne en indenrigslounge i Oslo, der skal give lidt ekstra til selskabets mange trofaste pendlere og erhvervsrejsende.

Loungen åbner på mandag og SAS forventer at få mellem 1.000 og 1.500 besøgende om dagen, svarende til op mod en halv mio. rejsende om året.

”Traditionelt har lounges kun været noget, vi tilbød udenrigsrejsende, men tiderne har ændret sig. Konkurrencen har gjort det nødvendigt for SAS at tænke i nye baner. Sammen med fast-track er lounges noget af det, de rejsende sætter størst pris på,” forklarer Snorre Andresen, produktchef i SAS til CHECK-IN.dk.

Den nye lounge er ifølge SAS lavet i tråd med selskabets nye koncept, der blev lanceret sidste år med fokus på enkelthed, minimeret spildtid og komfort. Produktchefen fremhæver, at der netop er tale om komfort og ikke luksus med en slet skjult reference til de pompøse tider, der herskede i luftfarten og ikke mindst i SAS i 1960’erne.

Selvbetjening og stikkontakter
Som noget ganske anderledes har loungen ingen reception. I stedet for udgøres indgangen af en selvbetjeningssluse. Her scannes boarding- eller bonuskort og straks åbner døren sig til loungen, som ligger hævet et niveau over det øvrige terminalområde ved gate 15.

Loungen har en størrelse på 300 kvadratmeter og har 112 siddepladser. SAS havde håbet, at loungen kunne have fået en smule mere plads, men selskabet frygter dog ikke, at pladsmangel bliver et problem. De fleste rejsende vil typisk ikke være i loungen i længere tid af gangen netop fordi det er en indenrigslounge, hvor mange kommer kort før afgang, hvilket skaber et hurtigere flow, forklarer Snorre Andresen.

Væggene i loungen udgøres af store glaspartier. Udover at disse giver et fint vue over terminalen, tillader de også markant større mængder naturligt lys i at trænge ind, end tilfældet er i SAS’ udenrigslounge.

Siddepladserne fordeler sig på en række forskellige arbejdsmiljøer samt lænestolsarrangementer. Dermed er der forsøgt at gøre rum for alle, hvad enten man har behov for at arbejde eller slappe af. I hele loungen har SAS tilstræbt at have nok stikkontakter, men som Snorre Andresen retorisk tilføjer, ”dem tror jeg aldrig, der kan være for mange af.”

Der er adgang til både traditionelle stik og USB-ladere, der skal imødekomme behovet fra de mange strømslugende gadgets, som rejsende har med sig. I loungen tilbydes der desuden fri adgang til WiFi.

Havregrød til morgenmad
Et væsentligt punkt i en lounge er naturligvis, hvad flyselskabet vælger at traktere med. I spidsen for den selvbetjente café, som SAS-loungen er udstyret med, står Anita Storm Røsaasen, kvalitetskoordinator for SAS’ lounges og passagerer i Oslo.

”Om morgen vil der være morgenmad i loungen, imens der resten af dagen vil findes en række snaks, frugt og grønt. Til morgenmad vil de rejsende kunne få havregrød, en meget traditionel og ikke mindst populær spise blandt nordmænd,” forklarer Anita Storm Røsaasen, imens hun entusiastisk viser frem i caféen og præsenterer CHECK-IN.dk’s udsendte for en portion havregrød med kanel og rosiner.

”Og om torsdagen er der hotdogs. Det er en tradition i SAS, at vi torsdag eftermiddag serverer hotdogs i loungen. Det kræver 40 kilo pølser,” tilføjer Anita Storm Røsaasen.

Foruden maden vil rejsende altid kunne få en lang række varme og kolde drikke samt vin og øl. Loungen åbner en time før det første SAS-fly afgår om morgen og lukker igen cirka 30 minutter før det sidste fly, hvor passagererne skal gå til gaten. Foruden SAS’ egen passagerer vil også Star Alliance-medlemmer med et guldkort få adgang.

Se alle billederne fra den nye lounge på CHECK-IN.dks Facebook-side.

Billeder: Øverst: Loungen er den første indenrigslounge i hele Norge. Midten: Anita Storm Røsaasen, kvalitetskoordinator for SAS’ lounges og passagerer i Oslo og Snorre Andresen, produktchef i SAS. Nederst: Om morgenen vil der være morgenmad at få i loungen, der i blandt havregrød. Foto Morten Lund Madsen.