Ny SAS-strategi kan koste 11.000 finske turister

SAS’ lukninger af direkte ruter mellem Danmark og Finland kan give drøje hug til tre års konstant vækst i antallet af finske turister i Danmark.

2012 var et godt år for finsk turisme i Danmark. For tredje år i træk voksede antallet af finske turister massivt. Takket være direkte ruter til København fra fem finske provinsbyer blev antallet af finske turister forøget med 11.000, hvilket er godt 17 procent flere end i 2011.

SAS’ nye strategi med at gøre Blue1 til produktionsselskab, trådte i kraft i efteråret 2012. Det har efterfølgende betydet lukning af stort set alle direkte ruter mellem den finske provins og København. Lukninger som nu kan betyde, at den finske turisme-vækst ryger retur.

16 procent af alle flyrejsende fra Finland kom nemlig direkte fra de finske provinslufthavne i 2012. I år vil kun Turku i Sydvestfinland, som den eneste provinslufthavn, have en direkte rute til København.

”Alt andet lige vil det betyde et fald i finske turister for København og Danmark. Direkte ruter giver automatisk trafik, og derfor vil vi miste noget på det finske marked,” fortæller Flemming Bruhn, direktør i VisitDenmark, til CHECK-IN.dk.

Han påpeger dog, at det kun er en mindre del af de finske turister, som flyver til Danmark, der bliver i landet.

”Det er vores vurdering, at lukningerne af mindre ruter fra provinsen i Finland ikke har så voldsom stor betydning, som man umiddelbart skulle tro. Dertil kommer, at mange finske turister kommer til Danmark med bil og færge – ikke kun med fly,” fastslår direktøren, som dog skønner, at faldet kun vil blive i størrelsesordnen af 6-7.000 finske turister.

Flemming Bruhn mener, at en målrettet markedsføring af Danmark i Finland kan være med til modvirke nedgangen, som rutelukningerne kan give.

Finsk ottendeplads
Både i 2010, 2011 samt 2012 steg antallet af finske turister i Danmark markant. Væksten skete samtidig med airBaltics store Finland-satsning, hvor det via Riga blev billigt at flyve til blandt andet Danmark fra den finske provins.

I december 2011 valgte Blue1 at satse stort på København, og i foråret 2012 flyttede selskabet sit hub til den danske hovedstad, med direkte ruter til blandt andet Oulu, Vaasa og Lappeenranta. Samtidig blev kapaciteten på de eksisterende ruter til Turku og Tampere opgraderet med 130 procent, idet Blue1 begyndte at bruge sine egne Boeing 717-fly på ruterne.

De mange direkte ruter medvirkede således til at gøre 2012 til det første år nogensinde med over 200.000 finske overnatninger i Danmark. Sammenlignet med øvrige nationer placerede finnerne sig på en ottendeplads i antal danske overnatninger for 2012.