Ny storkunde til American Express

American Express har netop vundet LEO Pharma som ny storkunde i den danske afdeling af det store globale erhvervsrejsebureau. Samtidig oprustes med en ny salgschef, der er kapret fra selvsamme bureau, der måtte afgive den nye storkunde.

Selvom det danske American Express Business Travel ApS endnu ikke har formået at tjenepenge på rejsebureaudrift i Danmark, så fejler vækstambitionerne ikke noget. American Express har haft underskud hvert år siden 2006, og har sammenlagt tabtop imod100 mio. kroner i Danmark.

Mens underskuddet fastholdes i den amerikanskejede rejsebureaukoncerns filial i Danmark, strømmer nye kunder til. I 2007 bødAmerican Expressvelkommen til Grundfos, i 2009 fulgte A.P. Møller-Mærsk og i 2012 var det Bestseller-koncernen. Men det stopper tilsyneladende ikke her.

Kort før jul kunne American Express således annoncere en global aftale med den danske medicinalvirksomhed LEO Pharma.

“Ved at udnytte American Express´ styrker inden for håndtering af både forretningsrejser og betalinger, vil LEO Pharma kunne drage nytte af det bedste fra begge verdener,“ siger Klaus Johansen, der er administrerende direktør for American Express Global Business Travel Danmark.

Økonomiske og teknologiske fordele
Der har således været såvel et økonomisk som et operationelt incitament for LEO Pharma til at skifte rejseleverandør, hvilket da også bekræftes af Elisabeth Koblik, der hos LEO Pharma har ansvaret for rejse- og mødeomkostninger:

“Vi mener, at denne løsning både vil mindske vore omkostninger til forretningsrejser og forbedre vores teknologiske løsninger. Det har været vores mål at forbedre omkostningsstyringen, synligheden og forståelsen af vores rejsebehov. Med proaktiv støtte fra American Express, kombineret med effektive løsninger til data- og sikkerhedsstyring, ser vi frem til den bedst mulige håndtering af vores forretningsrejser.“

LEO Pharma er en uafhængig, forskningsbaseret farmaceutisk virksomhed, der udvikler, fremstiller og markedsfører lægemidler i mere end 100 lande på verdensplan og har sit hovedkontor i Danmark. Udbuddet blev vundet af Amercian Express i konkurrence med de de øvrige store erhvervsrejsebureauer, herunder BCD Travel, som hidtil har været leverandør til LEO Pharma.

Kaprer kunde og salgschef
Ikke nok med, at American Express har kapret en storkunde fra BCD Travel. Men samtidig har man også ansat Christian Bendtsen som ny salgschef i Danmark. Christian Bendtsen kommer fra en stilling hos BCD Travel, hvor han havde ansvaret for en portefølje af globale kunder. Hos American Express får han ansvaret for salg til nye kunder og kundeadministration i Danmark.

“Danmark er et vigtig marked for American Express Business Travel i Norden. Vi ser frem til at kunne udvide vores tilstedværelse på det danske marked, og vi er glade for at kunne byde Christian velkomme i hans nye stillling. Christian bringer sin store erfaring med kundepleje og salg indenfor rejseadministration med sig ind i virksomheden. Han kommer til at spille en meget vigtig rolle for virksomhedens fortsatte vækst i Danmark,“ vurderer Klaus Johansen.